TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU AÇKAPI OYUNU:
Safranbolu
düğünlerindeki çengi oyunlarındandır. Atlamalı Zeybek oyunlarını andırırsa da,
kendine has bazı tavırları dikkati çeker. Oyunda söylenen türkünün ikinci
mısraları tekrarlanır. Ezgisi karcığar makamının seyrine uygundur. Aç kapıyı ben
geldim civanım aman Sefâ geldin, hoş geldin ölüyon aman
El ediye, el
ediye Gara da gözler kül ediye İlk iki mısra,
oyuncuların karşılıklı titreşip çömelişmeleri ve çömelikken vücudun belden
yukarısını iki tarafa eğe eğe ellerini başları üstünden çevirip yerde parmak
burarak tempoya uymaları suretiyle başlar. Ancak, oyunculardan biri sağa
eğilince öbürü sola meyleder. Böylece tekrar sağa ve sola vaziyet değişildikten
sonra tetik davranışla yer değiştirerek ayağa kalkarlar. Son üç mısra tam bir
Zeybek oyunu tartımına uygun nağmelerden ibarettir. O sebepten oyuncular
hareketin heyacanına asıl şimdi kapılırlar. Vaziyetleri şöyledir. Göğüsleri
ilerde olduğu halde, gözler bebek bebeğe bakacak surette başlar dik durur. Sağ
dirsek sağ yana uzanıkken, sağ el omuz seviyesine kalkar. Sonra, yine bu kol
dirsekten itibaren öne doğru kırılarak, aşağıya doğru kırık bilekle gelişigüzel
bırakılır. Sol el ise hafifçe kırılıp bükülerek az geride bulundurulur. Ayak
vaziyetlerine gelince; sağ ayak parmaklar üstünde, topuk yukarda ve diz kapağı
dıştan yana bükük olur. Vücut bu ayağa bindirilmez. Sol ayağın tabanı yere
basıktır. Vücut ağırlığı tamamen bu ayaktadır. Oyuncular olduğu
yerde kol ve kalça figürleriyle bir müddet oynadıktan sonra vücut birden sol
ayaktan sağ ayağa yükletilir. Sol ayak yana fırlatılıp bir adım öne atılır,
sonra da birinci vaziyete geçilir. Yana ayak atış hareketleri böylece
tekrarlanır. Sonra, ansızın göğüs göğüse gelinir. Sağ ayaklar ileri atılmak
suretiyle de diz kapakları tokuşturulur. Gövde sağa ve arkaya bükülerek hızlı
bir dönüş yapılır. Bu şekil de birkaç defa tekrarlanır. Saz aranağmeye geçince
diz çökme figürleri başlar. Oyuncular, ayakları
üstüne yaylanarak sıçraşır ve iki ayak üstüne düşüp akabinde (hemen ardında) de
diz çökerler. Diz çöküş vaziyetinde yine hafifçe kalkar sağ diz kapağını -
vücudu sola eğerek - yere vurur. Arkasından sol ayağı da aynı şekilde yere
toslatarak ayakta yapılan dönüş figürünü diz çöküş vaziyetinde yerde tekrarlayıp
ayağa kalkarlar. Bu oyundaki figürlere topluca "numara" denilip türlü adları
vardır. Selamlaşma numarası, yan numarası, toplama numarası, ön numarası, atlama
numarası gibi (Numara kelimesi Türkçe olmadığına göre, evvel zamanda başka bir
tabir kullanıldığı muhakkaktır). Açkapı oyunu çoğu
zaman erkeklerce oynanmakla beraber, kadın düğünlerindeki çengilerden birinin
erkek kıyafetinde oyuna katılmasıyla da yürütülebilir. Çünkü erkek ile kadının
bu oyundaki durum ve figürleri farklıdır. Erkeğin daha vekârlı, heybetli, cesur
sert, kadının ise nazik ve mahcup bir hâli olur. Bazı figürleri birlikte
gösterdikleri halde bazılarında -hele atlamalarda - erkek ve kadın ayrı ayrı
oynarlar. Oyunun parmak çıtlatmalarına aynı zamanda dilin damak şaklatmaları da
tartımla katılır. Açkapı oyununda
söylenen türkülerden bazıları: Çuha da yelek
eklolur, ölüyon Çirkin seven dertolur, yanıyon Sever isen gozel sev,
ölüyon Gozel merhametlolur, yanıyon aman Sen de yanuk, ben
de yanuk Sular akar buz bulanuk, Eller uyur, ben uyanuk -Aranağme- Çuha da yelek
eğmesi, ölüyon Sol yanında düğmesi, yanıyon Yine de gozüm seyreyor,
yanıyon aman Yakın y'rın gelmesi, yandım ben Aman hanım, zârif
hanım Halın hatırın soralım Anandan izin alalım Bu gece bizde
kalalım -Aranağme- Ay ışıktır varamam,
yanıyon Dile de destan olaman, ölüyon Ay buluta girince, yandım
ben Bağlasalar duraman Elim gaydı (kaydı) dilim gaydı Ağam serhoş ne
tez aydı Hele yanuk olmayaydı -Aranağme- Bağlama, bozuk ve
cura sazlarıyla yürütülen Açkapı oyunu, bazen de iki çiftin karşılaşması
suretiyle dört kişi tarafından aynı ayaklarla oynanır. Yukarıdaki notanın
daha işlemeli başka bir sureti de neşredilmiştir; icrada çeşitlemelere pek
elverişli düşen bir ezgidir.
|