TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU HORA:
Yurt bucaklarındaki
(köşelerindeki) hora adlı çeşide gelince; Diyarbakır'da Çermik ilçesinin Sinek
köyünde "hora" çeşidi vardır. Davul - zurnalı mahallî karma oyunlar faslı
sonunda ve derneğin bitmesi saatlerinde yine karma halde (veya kadınlar ayrı
olarak) hora teperler. Yine oradan
(Diyarbakır'dan) Kulp ilçesinde sözlerine göre "Kürtçe Hora" denilen çeşit
vardır. Yer elverişli olursa 40 - 50 kişi karma halde veya kadınsız olarak
halkada yer alırlar. Köyün bütün bilenleri oyuna katılabilirler. Vilayetin Osmaniye
ilçesinden Hil'r, Salman ve diğer bazı o yöre köylerinde de aynı görenek
geçebilmişti. 3 - 50 kişi, karma halde. Davul - zurnayla teptiklerinden, asıl
oyunların tarz zevki Hora'ya biraz sinmiştir. Erzincan yöresinde
Hora adlı bir oyun çeşidi vardır. 5 - 6 kişilik erkek oyunudur. İkitelli denilen
sazla oynanır. (Bu eski sazın adını Rumlar "Kitelis" ederlerdi). Tunceli'nin
Çermişgezek ilçesinin Başekrek köyü sıra oyunlarının dördüncü ek çeşidi olan
"Hora"nın havası aynıdır. O vilayetin başka hiçbir bucağında Hora adı
bilinmiyor. Adı geçen başekrek köyünün kadınları katiyen Hora tepmezler ki
dikkati çeken bir çekingenlik ısrarıdır. Tokat'ın Reşadiye
ilçesinin Hasanşeyh, Kızılcaviran ve Tavara köylerindeki oyunlar arasında Hora
adlı çeşit ilaveten vardır. Düğün ve dernek günlerinde 5 - 10 erkek dizilenip
"mutlaka yalnız kaval eşliğiyle" kalgıyıp tepinirler. Başka çalgı ve kadınların
buna katiyen katılmamasından çoban işi bir erkek iktib'sı (alıntısı) olduğu
anlaşılır. Ankara'nın Nallıhan
ilçesinin iki - üç köyünde asıl oyunlar arasında yarı sportif mahiyette
bayılırdı ve Hıristiyanların alınmalığı bilinerek Hora çeşidi de, çoğu zaman
düğün ve bayram şenliklerinde değişiklik olsun diye tepilir. Çankırı'nın bir iki
köyünde, o ara da mesela Dûmeli köyünde bağlama ve türküyle bir veya iki erkek
tarafından sönük bir Horan çeşidi oynanır. Niğde'nin Bor
ilçesinde Hora, Horan veya Horon adlı üç ayrı çeşidi yürüten üç - beş köy
vardır. Her biri üç çeşitten birini oynar. Kuzeyden alınma oyunlardır.
Eskişehir'in bir
iki göçmen köyünde şu taşra tertipleri tespit edilmiştir. Hora, Horra ve Polka.
Birincisi Mihalıççık ilçesinin Sarıyer köyünde halkalanılarak tepilir. Horra da
toplu ve karmadır. Beş - altı erkek tarafından keman ve kavalla yürütülen
Polka'nın Rumeli oyunlarından olduğu biliniyor. Karadeniz
yakasından, Trabzon'un Pulath'ne ilçesinde düğün ve bayramlarda herkesçe "hora"
tepilebilir. Horanlar gibi, zarif ve figürlü olmayan gelişigüzel bir toplanış
sıçraşma çeşididir. Yarı sportif mahiyette bir tahammül gösterisidir.
Giresun'dan
Bulancak ilçesinin Şehruza, Pîr Aziz Eren köylerinde ve Şebinkarahisar ilçesinin
tek merkez köyünde "Hora" t'biri kullanıldığı bir yazarca riv'yet edilmişse de
oralardan bu isimde ayrı bir oyun çeşidi haber verilmediği için, o riv'yetin
(söylentinin) bölgedeki Horan t'birinin (teriminin) yanlış duyulup not
edilmesinden doğduğu açıktır. Samsun'un merkez
ilçesinin yalnız Papasköy yöresinde davul ve çift zurna eşliğiyle yürütülen ve
sırf erkeklere mahsus kalan bir toplu çeşide Hora denilmektedir. Ege Bölgesi'nde de
ancak yer yer vardır. İzmir'in Torbalı ilçesinin Karakınya köyünde Hora bilinir.
8 - 10 erkek tarafından davul - zurnayla yapıldığına göre Türk işidir. Kadınlar
kendi toplantılarında bile katiyen Hora tepmezler. Bu yörenin tek toplu oyunu
Hora'dır, başka Türk oyunları hep tek kişiliktir. Burdur ilinin türlü
erkek oyunlarından başka bir de Hora çeşidi vardır. N'dir köylerde gayda
eşliğinde iki kişi oynar yahut da bir erkek bir kız, bir erkek bir kız ve daha
da fazlası halkalanıp oynarlar. Bu yöreler, gayda bölgesi olmadığı için
göçmenlerle gelen bir çeşit olduğu düşünülebilir. Manisa ilinin
Akhisar ilçesinin Kapaklı köyünde tekli zeybek çeşidi haricinde 6 - 7 kişilik
Hora da erkeklerce bazen oynanır. Rodos adasının
Türkleri Hora Tepmek der ve teperler. Trakya tarafına
gelince; buralara muhtelif Balkan yörelerinden göçmenler gelerek eski yerli halk
arasına yerleştikleri için üç - beş yabancı oyun adı da oradan seyrek köylerde
devam etmiştir. Çeşitlerin, kendiliğinden Türk zevkine göre türemiş bulundukları
açıktır. Her semtin Hora'sının bir olmadığı kolayca fark edilir. Her tertip
ayrıca öbür mahallî çeşitlerden etki görüp türlü tartımlar kazanmışlardır.
"Göçmen dede mezardan başını kaydırıp torunun Hora'da kalgıyışını görebilse
değişmenin haddi (derecesi) karşısında yeniden düşüp ölürdü!" diye bir ihtiyar
oyuncu rivayet etmiştir. Bu değişimleri t'biri caizse (deyim yerindeyse)
"Trakyalılaşma diye damgalanma galiba doğru olacaktır". Bilhassa tepinme bolluğu
son derecede seyrekleşip yumuşamıştır. Tekirdağ, ilinin
Şarköy ilçesinin merkez köyünde 10 - 15 kişilik grupların (kadınlar kendi
meclislerinde olarak) yürüttüğü halk oyunu çeşidine Hora derler. Asıl ince çalgı
takımıyla oynanırsa da, başka oyunlar münasebetiyle davul - zurna hazırsa onun
havasıyla da yürütülebilir. "Aradaki karşılıklı sevgi ve saygıyı besler"
diyorlar. Hora'da şu türküler de söylenir: Kara Toprak, Ago Oğlu, Bahçeye Kurdum
salıncak, aynı yörede Çiftetelli ve Kasap Havası da vardır. Çatalca'nın bazı
köylerinde Hora, Horo veya Horu adlı toplu oyunlar, uzak mesafelerle yer yer ve
her birinden o üç isimden biriyle nâdiren yürütülen çeşitlerdir, nasıl ki,
beriden bazı Yalova köylerinde de Horon, Dağistan Oyunu ve Horan adlı bazı sıra
oyunu çeşitleri göçmen isk'nlarıyla yer edindikleri bilinerek oynanıyorlar.
Hora adlı oyun
nâdir yerlerde köyden köye kaydıkça çeşitler edindiği bazen olmuştur. Meselâ,
Diyarbakır bucaklarında hora denilen çeşitli tertipler gün gördü. Hora kelimesinin
Hor (Kor) kökü, Türk diyaleklerinin çoğunda dizi, sıralanış, halka kurma,
çergeleniş, müşterek anlamlarıyla en derin çağlardan beri vardır. Eski metinlerimizde
pek nâdiren bir "Hôrus" oyun adı geçer ki işte o mutlaka Rumca'dır.
|