Kızıh Halayı'nın Sıktırma'sı

TÜRK HALK OYUNLARI KATALOĞU

KIZIH HALAYI'NIN SIKTIRMA'SI:

Sıktırmada elleri taraklatma suretiyle (yani her oyuncu parmaklarını yanındakinin karşılık parmaklarıyla takışıp kilitlendirerek) oyuncuları omuz omuza gelirler. Birinci zamanda sağ ayak usulca yere vurulur. İkide sol ayak aynı hareketi yapar. Üçte yere yine sol ayak vurulur. Dörtte sağ ayak vurulur. Bundan sonra yarım sağa dönülerek birinci zamanda sağ ayak bir adım ileri atar. Dördüncü zamanda sol ayak onun yanına getirilir. Sonra gelen birinci zamanda sol ayak yarım adım sola geri alınıp usulca yere vurulur. İkincide sağ ayak onun yanına getirilerek yere vurulur. Figür bundan sonra iki zaman süresince yerinde, dört zaman da yürüyüş halinde devam eder.

HOPLATMA:

Bunda eller bırakılır. Figüre yürüyüşle başlanır. İlk defa Sıktırmada tarifi geçen dört zamanlık yürüyüş yapıldıktan sonra, yine Sıktırmada olduğu gibi önce sol ayak sola geri alınır, sağ onun yanına vurulurken ellerde kuvvetlice çırpılır. Sağ ayaktan başlanıp tekrar yürüyüşe geçilir. Kızıh Hoplatmasındaki el çırpışmalarda hep sağ ayak solun yanına vurulurken yapılır. Yürüyüş sonunda sol ayak sağın yanına getirilince dizler vurulabilir. Zaten hızlı olan musikî oyunun sonlarına doğru daha da canlılaşmış bulunur.

Oyuncular hâlâ doyamamışlarsa dağılmazlar, şimdi de elleri omuzlara atarak omuzdaşlıkla oyuna devam ederler. Bundan sonra, sıçramalı yürüyüşler, havaya zıplanılmak suretiyle gösterilen keskin ayak fırlatmaları ve sert ökçe vuruşlarıyla halay alanı görülmeye cidden değer bir sahne halini alır. Musikîcilerle oyuncular arasında bir nevi (çeşit) sürat yarışını andıran bu "zaman içinde mek'n cerbezeliği"ne yazılı ki uzun sürmez. Halay dağılır, çalgı susar.

"Sıktırma" kısmı hızlanır "Hoplatma" olur.






 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1363 kez gösterilmiştir.