TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU ŞEYHANA:
Sivas'ın köy
halaylarındandır. Halaycıların üç adımlık yürüyüşünden sonra 'büyük bir varlığa
karşı ihtiramı (saygıyı)' andıran eğilişlerinden başka bir figürü yoktur.
Dizidekiler el ele harekete geçerlerse de, bu oyundaki sıralanış diğer halay
çeşitlerindeki gibi kavisli olmayıp düz dizi halindedir. Şeyhana havasında
birinci zaman hareketsiz geçer. İkincide sol ayak hafifçe yere vurulur. Üçüncüde
bir adım ileri atılır. Dörtte, sağ ayak ucu sol ökçe gerisine getirilip hafifçe
yere çalınır. Beşte sağ ayak bir adım ileri atılır, altıda sol ayak ucu sağ
ökçeye getirilip hafifçe yere vurulur. Yedide sol ayak bir adım daha atılırken
oyuncular da öne doğru eğilerek sol ayak üzerinde bir yaylanış yaparlar. Bu
esnada geride bulunan ayak yerden kesilip gövdenin eğilişi nispetinde yukarı
kaldırılır. Sekizde gövde doğrultulurken sağ ayak yerine iner. Musiki tekrar
başa dönünce; birinci zamanda, ilerde bulunan sol ayağın ökçesi hafifçe yere
vurulur. İkide, sol ayak yarım adım geri atılarak tam sağa döndürülür ve bozulur
(oyuncular sağa dönmüşlerdir) . Üçüncüde sağ ayak ucu sol ökçe yanına getirilir,
hafifçe yere vurulur. Dördüncü zamanda yine tam sağa dönülüp sağ ayak bir adım
ileri atar (Oyuncular eğiliş vaziyetine nazaran geriye dönmüşlerdir). Beşinci
zamanda sol ayak sağın yanına getirilerek yere vurulur. Altıncıda sol ayak bir
adım sola atılır, yedide sağ ayağın ucu sol ökçe hizasına getirilerek yere
vurulur (Oyuncular sola dönmüşlerdir). Sekizinci zamanda sağ ayak kısa bir adım
sola atılır (Oyuncuların cephesi halaya başlamıştır ki vaziyete gelmiştir).
Musiki üçüncü defa başa dönünce; birinci zamanda geride kalmış durumdaki sol
ayak sağın yanına getirilir. İkincide sol ayak hafifçe yere vurulur. Bundan
sonraki hareketler öncekilerin tekrarlanmasından ibarettir. Şeyhana halayına
ilk başlanışta hareketsiz geçtiğini baş tarafta gördüğümüz birinci zamanın, tam
16 hareketten sonra geride kalmış sol ayağı sağın yanına getirmenin avansı
olarak bırakılmışlığına bakılırsa oyunun şaşılacak bir tertip inceliğinde
hazırlıklı olduğu kabul edilir. Şeyhana halayında
üç adım ileri gitmek, tekrar bir buçuk adım geri gelmek ve sonra bir adım sağa
yürüyerek yeniden eski cepheyi bulmak, çeşidin esasını teşkil eder. Buna nazaran
(göre) oyun dizisinin gerçi hep sağa ileri yürüyüş göstermesi gerekirse de,
başçeken'in dilediği gibi oyunu idare ettiği ve halay dizisini muhtelif
cephelere eğilişler yaptıracak surette dolaştırdığı da olur. Bazı oyuncuların,
üç adımlık yürüyüşü takip eden eğilişten sonra geri dönerek üç adım attıktan
sonra bir de aksi istikamete eğiliş yaptıkları görülür. Şeyhana'nın
Yeldirme'sine gelince; Hoplatma da denilen bu kısım, musikîde temponun hız
kazanmasından ve oyun hareketlerinin aynı nispette çabuklaşmasından ibarettir.
Gerek havası, gerekse figürleri hiçbir değişiklik edinmezler.
|