TÜRK HALK OYUNLARI
KATALOĞU TÜRKMEN KIZI:
Çorum'un kendi yöre
oyunlarından olan Türkmen Kızı ya tek kadın tarafından ya da kadın erkek bir
çift oyuncuyla icra edilir. Oyunun kendi havasını meydan sazı veya bağlama
çalar. Ezginin demelerini (sözlerini) birkaç kişinin bir ağızdan söylemesi adet
olmuştur. Oyunun tek özelliği, sözlerin mana ve ifadesine göre figürler
göstermekten ibarettir. Bir kız topluluğu tarafından oynandığı nadiren görülür.
I. Oyuna
girilmezden önce saz (meydan sazı) bir başlangıç havası vurmaya koyulur ki bu,
oyuncuları ortaya davet yollu bir giriş musikîsidir. Ezgisi, oyunun asıl
havasından ayrı olmakla beraber, makam bakımından en uygun düşecek bir seçimde
görünür. Oyuncular ayağa kalkarak gezinmeye başlarlar. Kısa süren bu orta
seyranından (gezinmesinden) sonra saz asıl Türkmen Kızı havasının henüz sözsüz
çalınacak giriş cümlesine geçer (yani burası esas oyun havasının kendi başlangıç
kısmıdır). Oyunun bu giriş yerinde yine havanın tartımına uyularak yürüyüş
yapılmaya devam edilir: Önce sol ayak ileri atılır, sağ ayak onun tam yanına
çekilerek bir duraklama anı olur. Bu hafif tereddüt vakfesinden
(duraklamasından) sonra tekrar sol ayak atılır, bu sefer sağ ayak yavaşça onun
yanına getirilir ve ihtiyatın (tedbirin) ifadesi olur. Yani, hizadan ve ara
verilmeden birer adım ileri atılarak sol ayak bu sefer -başlangıçtaki gibi -
sağın yanına süratlice çekilir. Durulmadan tekrar sağ ayak atılır, şimdi sol
ayak yine usulca çekilerek aynı hizadan ileri atılır. Böylelikle birinden
öbürüne geçmeli teker adımlarla tartım dairesinde yürünmüş olur. Notanın
sonunda, ayaklar yan yana durularak tekrar baştan başlanır. Buradaki ayak
hareketi şekilleriyle herhangi bir oyunun ayak hareketleri, nota kıymetlerinin
muhtelif tarzlarıyla yazılabilirler.
Kız ve erkek
çiftinin birlikte oynaması, bu oyunun esas şekli olduğuna göre, giriş ezgisinin
devamı boyunca kız oynar, erkek ayakta el şaplatır. Az sonra, sözlü kısım başlar
başlamaz da erkek aynen kadın oyuncunun yürüyüş figürünü tekrarlayarak bir daire
çizmek suretiyle oyunun demeli (türkülü, sözlü) bölümüne geçilmiş olur.
Yürüyüşlerde, iki kolun dirseklerden yanlara doğru hafifçe kırık şekilde uzanık
tutulması, figür icaplarından olup bu sırada baş, şehadet ve orta parmaklar
burula burula şıklatılır. II. İkinci kısma
geçildiğinde demelerin (sözlerin) manasına göre oyuncular birer tavır takınarak,
ifadeye hareketlerle katılmış olurlar. Meselâ: demelerin bir parçası şöyledir:
Türkmen kızı inek
sağar Uzun saçın yere değer Sevsin diye boyun eğer Leyli de leyli
Türkmen kızı Sen allar giy, ben kırmızı Nakarat:
Çıkalım dağlar
başına Sen gül topla, ben nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo
(Ayşe)! Bu deme
söylenirken, çömelinmelidir. Kız, çömelik vaziyette bir inekten iki eliyle sütü
sağar gibi inek sağış hareketleri yapacaktır. O deme bitinceye kadar bu figür
sürer. "Leyli de leyli Türkmen kızı" nakaratına geçilip, burası da hem çömelik
vaziyetteki oyuncular hem de çalan tarafından bir ağızdan söylenirken daire
çizme figürüne geçilir: Yani, her iki oyuncu çömeliş vaziyetinin sıkletini
(ağırlığını) büsbütün sol ayak üstüne bindirerek sağ ayakları düz durumda ileri
atıp baş parmak ile topuğun iç kısmını yere değdirirler ve (bir daire
pergellercesine) uzanık sağ ayak yardımıyla sol ayağın mihveri çevresinde
-oldukları yerde - birer daire çevrimeye başlarlar. Nakaratın bitişine kadar
süren bu çevirişler boyunca bir yandan da tartıma göre birlikte el şaplatırlar.
Dönüşlerin mevzun (düzgün), sarsıntısız ve rahat yapılması şarttır. Yoruculuğuna
rağmen, sıkıntı çekildiği belirtilmeden tekrarlanır. Ustalık buradadır.
Neticede, ikinci parçanın (sözlerin) oyununa hazırlanılır. (Demelerden kaç parça
söylenecekse oyun her birinin taklidi ve dönücü nakarat figürleriyle o kadar
sürmüş olur.) Türkmen kızı
tezgah dokur Vurur kirkit, sıkça dokur Hem heybelik, hem
torbalık
Nakarat: Çıkalım dağlar
başına Sen gül topla, ben nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo (Ayşe)!
Türkmen kızı
hamur yoğurur Hamuru teknede çevrir Hem çevirir, hem evirir
Nakarat:
Çıkalım dağlar başına Sen gül topla, ben
nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo (Ayşe)! Türkmen kızı yün
tarıyor Yitirmiş yari arıyor Yarimi eller sarıyor Nakarat: Çıkalım dağlar
başına Sen gül topla, ben nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo (Ayşe)!
Türkmen kızı süt
pişirir Sütün kaymağın taşırır Görenler aklın şaşırır Nakarat: Çıkalım dağlar
başına Sen gül topla, ben nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo (Ayşe)!
Türkmen kızı kalk
ayağa Altın topları kollara Firûze yüzük ellere Nakarat: Çıkalım dağlar
başına Sen gül topla, ben nergisi Aman Ayşo, yaman Ayşo (Ayşe)!
|