SAHNE SANATLARI EĞİTİMİ Genel Eğitim Kurumlarında Sahne Sanatları Eğitimi Sahne sanatları eğitimi; örgün eğitim kurumlarının programlarında resim,
müzik ve edebiyat dersleri gibi bir ders olarak yer almış değildir. Ancak
“temsil çalışmaları”, Türkçe ders programları içine yerleştirilmiştir. Okullarda tiyatro çalışmaları, eğitsel kol çalışmaları kapsamında, daha çok
özel günlere ve kutlamalara yönelik “müsamere” çalışmaları olarak yerleşmiştir.
Bu çalışmaların ilkeleri, eğitsel çalışmalara ilişkin yönetmeliklerle
düzenlenmiştir. Eğitsel çalışma kapsamında, dar zamanlarda ve az sayıda
öğrenciyi içeren bu tip etkinliklerde, oyun seçiminden çalıştırıcı bulunmasına
kadar pek çok sorun ortaya çıkmaktadır. Ortaöğretim kurumlarında eğitsel kol çalışması kapsamında yürütülen tiyatro
çalışmaları son yıllarda, Millî Eğitim teşkilatı tarafından desteklenen, yarışma
ve gösteri programları olan tiyatro şenlikleriyle destek bulmaya başlamıştır.
Zaman zaman Kültür Bakanlığının, ilk ve ortaöğretim öğrencilerinin Devlet
Tiyatrolarını izlemelerini kolaylaştırıcı girişimleri olmuş, ancak bu işleyiş
kalıcılaştırılamamıştır. 1997-1998 öğretim yılında uygulamaya konan İlköğretim Programında, 4-8.
Sınıflar için seçmeli derslerin arasında Drama dersine yer verilmiştir. Önceleri
özel okullarda yaşam bulan drama eğitimi, devlet okullarında da uygulanmaya
başlamıştır. Drama, önceden yazılmış hazır bir metin olmaksızın, katılımcıların
kendi yaratıcı buluşları, özgün düşünceleri, öznel anıları ve bilgilerine
dayanarak oluşturdukları eylem durumları ve doğaçlama canlandırmaları olarak
tanımlanmaktadır. Drama, tiyatro değildir ama drama etkinliklerinde tiyatro
tekniklerinden yararlanılmaktadır. Drama dersleri, örgün eğitimde sanat eğitimi
alanının genişlemesini sağlamıştır. Yaygın eğitim kapsamında sahne sanatları eğitimi olarak, TRT’nin kimi
programlarını ve özel tiyatroları görmek mümkündür. Darülbedayinin açtığı yolda
ilerleyen tiyatro etkinlikleri, devlet tiyatrolarının yanı sıra özel tiyatrolar,
tiyatro toplulukları, amatör tiyatrolar eliyle sürdürülmüştür. 1960’lı yıllardan
başlayarak özel tiyatrolar hızla çoğalmıştır. Üniversitelere bağlı amatör
topluluk çalışmaları içinde pek çok sanatçı yetişmiş, oyunlar yazılmış,
şenlikler düzenlenmiştir. Başarılı kimi özel tiyatrolar; sundukları ilginç
oyunlar ve tanıttıkları genç oyuncularla seyirci topluluklarını buluşturarak
tiyatro kültürünün gelişmesine katkıda bulunmuşlardır. Kuşkusuz, yaygın eğitim
kapsamında sahne sanatları eğitimi veren en etkili kurum, Halkevlerinin Temsil
Kolu olmuştur. Temsil kolu çalışmalarında güdülen amaç, ulusal tiyatro
kültürünün yaygınlaştırılmasıdır. Halkevlerinin tiyatro çalışmalarında
genellikle, yerli yazarların oyunları sahnelenmiştir. Pek çok gencin, tiyatro
sanatçısı olarak yetişmesinde bu çalışmaların payı vardır. Tiyatro çalışmaları
Halkevlerinde yaygınlaşmış, yalnız 1938 yılında 1700’den fazla gösteri
yapılmıştır.
|