SAHNE SANATLARI EĞİTİMİ Sanat Eğitimcisi Yetiştiren Kurumlarda Sahne Sanatları Eğitimi Örgün eğitim dizgesine, sahne sanatları eğitimi başlı başına bir konu alanı
olarak girmediği için sanat eğitimcisi yetiştiren kurumların oluşturulması da
söz konusu olmamıştır. Ancak öğretmen yetiştiren kurumlarda, kimi derslerin bir
bölümü, ya da ders dışı etkinlikler olarak bu tür çalışmalara yer verilmiştir.
Köy Enstitülerinde tiyatro çalışmalarının ve halk oyunlarının önemli bir yeri
vardır. “Beden Eğitimi ve Ulusal Oyunlar” dersi programlarında yer almış ve
ulusal oyunlar; ders saatlerinin de dışında, sabah jimnastiği, toplantı ve
kutlama programları içinde, halk dansları eğitimi olarak uygulanmıştır. Ayrıca
“temsil çalışmaları”, Türkçe dersi içinde özenle ele alınmıştır. Enstitülerde,
temsil çalışmalarının amacı şöyle açıklanmaktadır: “Tiyatro başlı başına bir dil
ve edebiyat okuludur. Enstitüde sık sık hazırlanıp oynanacak piyeslerden başka
her sınıfta ayrı ayrı temsil çalışmaları yapılmalıdır…Burada maksat aktör
yetiştirmek değil, her talebeyi tiyatro sanatından istifade ettirmektir”.
Enstitülerin kapatılmasından sonra, bu çalışmaların izleri bir süre daha
ilköğretmen okullarında yaşamaya devam etmiştir. Günümüzde, öğretmen yetiştiren kurumlarda Drama çalışmaları başlatılmaktadır.
1982’de Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesinde başlatılan doğaçlama
çalışmaları, eğitimde yaratıcı drama çalışmalarının da başlangıcını
oluşturmuştur. 1997’de, drama derslerinin ilköğretim okullarına girmesiyle
birlikte, 1998’de, eğitim fakültelerinin anasınıfı öğretmenliği ve sınıf
öğretmenliği programlarına da bu ders konmuştur. Dramanın bir sanat alanı olması
kadar, etkili bir öğretim tekniği oluşturması, eğitimin bütün alanlarında değer
taşımasına ve yaygınlaşmasına yol açabilecektir.
|