DEĞERLENDİRME Günümüzde bütün ileri toplumların eğitimde hedefi, yaratıcı insan tipinin
yetiştirilmesidir ve bu nedenle yaratıcılığın geliştirilmesinde en etkin alan
olan sanat eğitimi giderek önem kazanmaktadır. 21. yüzyıl; insanın yaratıcı
gücünün geliştirilmesine önem veren toplumların başarılı olacağı bir yüzyıl
olacaktır. Kuşkusuz, sanat eğitimi hem bireysel, hem toplumsal açıdan önemli bir
olgudur. Uygarlığın önemli bir ölçüsü de o ulusun sahip olduğu sanatçı sayısıdır.
Sanatçıların çoğalması ise, tüm ulusu kaplayan nitelikli ve çağdaş bir sanat
eğitiminin varlığına bağlıdır. Bu açıdan bakıldığında bugün eğitim sistemimizde bu anlamda bir sanat eğitimi
henüz yapılandırılamamıştır. Okul programlarda resim, müzik dersleri ve
Türkçeedebiyat derslerinin "kompozisyon" konuları, sorunları çok olsa da, bu
gereksinimi bir ölçüde karşılamaktadır. Ayrıca okullarımızda seçmeli dersler
kapsamında sanat alanları da yer alır ancak bu derslerin seçilme olasılıkları
türlü nedenlerden ötürü çok zayıftır. Anaokullarında ise sanat etkinlikleri
büyük ölçüde, bu konuda yeterli eğitimi almamış eğitimcilerle yürütülmektedir.
Sanat eğitiminde ciddî bir yenilenmeye, yapılanmaya gereklilik vardır. Böyle bir yenilenme hareketinde; sanat eğitiminin hedefleri, yasa ve
yönetmeliklerde yapılması gereken değişiklikler, eğitim programları, öğretmen
yetiştirme, okulun mimari yapısından sanat eğitimi ortamlarının donanımına dek
tüm fiziksel koşullar, günün ve geleceğin koşulları, geçmişin deneyimleri bir
bütün olarak dikkate alınmalıdır.
Her şeyden önce Atatürk ilke ve devrimlerinin önderliğinde işe başlamak
gerekmektedir. Atatürk dönemi uygulamalarında sanat ve kültür yaşamının toplumda
oluşması, gelişmesi, canlanması için her sanat alanında, hem çocuk ve gençleri
ve hem yetişkinleri eğitici düzenlemelerin yapıldığı görülür. Bu dönemde
gerçekleştirilen tüm uygulamaların dikkatle incelenmesi, örnek alınması, bugünün
koşullarına göre yeni öneriler geliştirilmesi gerekmektedir. Atatürk'ün düşünce ve uygulamalarından çıkarılacak sonuç şudur: Bir ulusu
"çağdaş uygarlık düzeyine" çıkarmak için öncelikle ve ivedilikle yapılması
gereken; eğitim-kültür-sanat alanlarında, bilimin ve çağdaş uygarlık
yöntemlerinin yol göstericiliğinde, ulusun tümünü kapsayan hizmetleri
düzenlemektir. Türkiye'de artık her alanda uzmanlaşmış insan gücü vardır. Sanat,
eğitim ve bilim alanlarında yetişmiş nitelikli, eğitimli, deneyimli insanların
birikimlerinden yararlanmak yoluyla hedeflenen sanat eğitimi
gerçekleştirilebilir.
|