Uygarlığın Doğduğu Şehir: Şanlıurfa
Şanlıurfa'da Cumhuriyet Dönemi Resim Sanatı Şanlıurfa’daki geçmişi
tarihöncesi çağlara kadar dayanan plastik sanatlar, Selçuklu, Osmanlı döneminde
Türk süsleme sanatları içersinde varlığını hissettirmiştir. Osmanlı döneminde
hat sanatında Lobutzâde Ahmet ve öğrencisi Behçet Arâbi gibi hattatlar
yetişmişse de bu dönemde, resim sanatıyla ilgili gelişmeler görülmemiştir. 1917 yılında inşasına başlanılan, Cumhuriyetin ilk yıllarında hizmete açılan
1940’lı yıllardan itibaren Belediye binası olarak kullanılan ve 1983’te dönemin
Belediye Başkanı tarafından yıktırılan Uray Oteli’nin merdiven duvarlarında ve
odalarındaki Urfa’yı konu alan yağlıboya resimlerin, bir Rus ressamı tarafından
yapıldığı bilinmektedir. Aynı ressamın, otelin batısına bitişik tiyatro salonu
(Bugünkü “Şair Nabi Kültür Merkezi”) sahnesinin üzerine, sağlı sollu olarak Rus
ressamı Ayvazowski’nin tablolarını taklit ederek çalıştığı ay ışığında deniz
manzaraları ve salonun yan duvarlarındaki büyük boy Halil-ür Rahman Gölü ve Urfa
Kalesi resimleri salonun tavanındaki “kalemişi” süslemeler, maalesef son
yıllardaki restorasyonlar sırasında üzerleri boyanarak yok edilmiştir. Aynı
ressamın, Mevlihane yakınındaki Şemsi Parmaksız Evi’nin ikinci kat odalarından
biri duvarına yaptığı Peyzaj günümüze ulaşmıştır. Adı ve hayatı hakkında
elimizde bilgi bulunmayan daha sonra casus olduğu anlaşılan bu ressamın
Diyarbakır’da yakalanarak idam edildiği söylenmektedir. Mustafa Kemal Atatürk’ün, Cumhuriyet döneminde ulusal düzeyde, her alanda
başlattığı büyük değişim hamleleri, sanat alanında da varlığını hissettirmiştir.
Pek çok kurum ve kuruluş sanat alanında hizmet vermek, sanatı yurt genelinde
yaygınlaştırmak amacıyla birçok etkinlik düzenlenmiştir. Bu değişim hamleleriyle
Urfa, 1934 yılında Halk Evleri ile tanışmıştır. Halk Evleriyle birlikte kültür ve sanat alanlarında görülen canlılık resim
sanatında da kendini göstermiştir. “Güzel Sanatlar Komitesi” tarafından
Cumhuriyet döneminde açılan Urfa’nın ilk resim sergisi, 15.10.1934 tarihinde
gerçekleştirilmiştir. 1938 yılında şehirlerin görünümlerini ve kültür değerlerini yağlı boya
resimlere yansıtmak üzere o dönem Cumhuriyet Halk Partisi tarafından yurt
geneline ressamlar gönderilmeye başlanmıştır. Bu proje çerçevesinde, 1941
yılında Urfa’ya gelen Ressam Nusret Karaca, Urfa konulu 9 adet resim yapmıştır.
Tüm ressamların çalışmaları 1941-1944 yıllarında düzenlenen “Cumhuriyet Halk
Partisi Yurt Gezileri” sergilerinde halka sunulmuştur. Bu resimlerle ilgili
hazırlanan katalogda, Nusret Karaca’nın yaptığı Şanlıurfa resimlerinin adları
şunlardır: Yeniçeri Mustafa, Yeni Gelin, Urfalı Kız, Ateş Bey Sokağı, Uzun Hasan
Medresesi, Medreseden Bir Köşe, Pazar Camii Sokağı, Birecik’te Fırat Nehri. Halk Evleri’nin etkili olduğu bu yıllarda Urfa literatüre giren ilk ressamını
yani Mustafa Ayataç’ı yetiştirir. Halk Evleri’nin bu faaliyetleri kapanış tarihi
olan 1954 yılına kadar devam etmiştir. Bu tarihten sonra durgun bir döneme giren
resim sanatı 1950-1960’lı yıllarda “Namuslu Ali” lakabıyla anılan Urfalı Naif,
halk ressamının yaptığı peyzajlarla tanışıyordu. Kahvehane, kıraathane ve
lokanta gibi işyerlerinin duvarlarını süslemek amacıyla yapılan bu resimler
çeşitli nedenlerden dolayı günümüze ulaşamamıştır. 1970-1985 yılları arasında Urfa’da Sanat etkinlikleri; okul sergileri,
Belediye Başkanlığı’nın yılda bir kez düzenlediği (11 Nisan Urfa’nın Kurtuluş
Günleri etkinlikleri), Halk Eğitim Merkezi Müdürlüğü’nün bugün de var olan
koridorlarında açılan sergilerle sürdürülmüştür. Bu dönemde kent dışında
yaşamlarını sürdüren Şanlıurfa ressamlarının sergilerine rastlanmıyor, halk
bunları yakından tanımıyordu. Şanlıurfa’da mevcut sanat potansiyelinin bir Devlet Güzel Sanatlar Galerisi
ile gün ışığına çıkabileceğini düşünen Urfa Kız Meslek Lisesi Resim Öğretmeni F.
Nevin Güllüoğlu, 1979 yılında Ankara Devlet Güzel Sanatlar Galerisi Müdürü Osman
Zeki Oral’a, Urfa’da bir galerinin nasıl kurulabileceğini sorar; onun
yönlendirmesi ile aynı yıl Kültür Bakanlığı, Güzel Sanatlar Genel Müdürü Mehmet
Özel ile yaptığı görüşmede, Şanlıurfa’nın sanat potansiyeli hakkında bilgi
verir. Genç bir resim öğretmeninin bu talebi karşısında duygulanan Genel Müdür
Mehmet Özel, Şanlıurfa’ya galeri kurulması için Genel Müdür Yardımcısı İhsan
Yüceözsoy’a gerekli talimatı verir ve Güllüoğlu’na galeriye müdür olması için
teklifte bulunur. Urfa’ya dönen Güllüoğlu, o dönemin mülki ve idari amirleriyle görüşür ve bir
an önce galerinin Şanlıurfa’ya kazandırılması için çaba gösterir. Kültür
Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’nce Şanlıurfa’ya galeri kurulması için
4 Temmuz 1980 tarih ve 630.9/(1762) sayılı Kültür Bakanlığı onayı alınır. Bu
hizmetlere uygun bir binanın bakanlığa tahsis edilmesi için Belediye Başkanlığı
nezdinde girişimde bulunulur. 13 Kasım 1980 tarih ve 1433 sayılı Encümen kararı
ile Belediye’ye ait tarihi tiyatro salonu (Bugünkü Şair Nabi Kültür Merkezi)
tahsis edilir. Ancak öne sürülen koşullarda uzlaşma sağlanamayınca, girişimler
bakanlık nezdinde devam ettirilir. Nihayetinde, 1979 yılında Eski Eserler
Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürü Nurettin Yardımcı tarafından kamulaştırılan Urfa
yerel mimarisinin en güzel örneklerinden biri olan Hacı Hafız Ahmet Efendi
Evi’nin selamlık bölümü 15 Kasım 1984 tarih ve 630.90-4230 sayılı Bakanlık onayı
ile ilgili Genel Müdürlükçe, Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne Devlet Güzel
Sanatlar Galerisi olarak kullanılmak üzere devredilir. Binanın restorasyon
çalışmalarından dolayı 1985 yılında galeri Şanlıurfa Müzesi bünyesinde kurulur.
Müzede Asistan olarak görev yapan A.Cihat Kürkçüoğlu Müdür olarak atanır.
(1985-1987) 1987 yılında A.Cihat Kürkçüoğlu’nun Dicle Üniversitesi’ne Öğretim Görevlisi
olarak geçmesi üzerine, Galeri Müdürlüğü’ne F.Nevin Güllüoğlu atanır. 1988
yılında Turizm Danışma Bürosu’nda hizmetlerini sürdüren galeri, 12 Haziran 1989
tarihinde bugünkü hizmet binasına geçmiş ve Şanlıurfa’nın plastik sanatlar
tarihine damgasını vurmuştur. Devlet Güzel Sanatlar Galerisi Müdürlüğü, Şanlıurfa’da var olan sanat
potansiyelinin yeniden hareketlenmesine neden olmuştur. Amatör ve profesyonel
sanatçılar, çalışma ortamı bulmuştur. Bu gelişmeler, Şanlıurfalı sanatçıların
dışa açılmasını sağlamış; il dışında çalışmalarını sürdüren ressamları da
Şanlıurfa halkı ile buluşturmuştur. Aynı zamanda Şanlıurfa’ya Anadolu Güzel
Sanatlar Lisesi ve Harran Üniversitesi Resim Bölümü’nü de kazandırmıştır.
Şanlıurfa’da resim alanında başlayan hareketliliğin sonucu olarak, 1990-2000
yılları arasında ulusal akademilerin Resim bölümlerine 108 genç
kazandırılmıştır. Bu akademisyen ve amatör gençlerin başarıları bizlere öğretim
görevlisi, resim öğretmeni, ressam ve sanat tarihçisi olarak değerli insanlar
kazandırmıştır. Bu başarı akademi çalışmalarına da yansımış, bir çoğu kursiyer
olarak başladıkları galeriye eğitimci olarak geri dönmüştür. Bunlar arasında Mehmet Hatipoğlu, Necla Tosmur, İ. Halil Çerçi, Sibel
Göktepeli, Şeyda Güllüoğlu, Muharrem Çelik, Mehmet Sakızcı, Necmi Kaya, Ahmet
Kına, Sait Toprak, Ahmet Erman Karagöz, Ahmet Vural ve Emine Küçük sayılabilir.
Sanırım galerinin bu potansiyelini Kültür Bakanlığı “Kültür Envanteri 1999”la
daha iyi anlayabiliriz. Bu envanter sadece galerinin bir yıllık çalışmalarını
göstermektedir. GAP Bölgesine Dahil İllerde Sergi ve İzleyici Sayıları (Kültür Envanteri 1999) İller | Galeri Sayısı | Sergi Sayısı | İzleyici Sayısı | Adıyaman | - | - | - | Batman | - | - | - | Diyarbakır | 1 | 22 | 40.000 | Gaziantep | 1 | 30 | 67.100 | Kilis | - | - | - | Mardin | - | - | - | Siirt | - | - | - | Şanlıurfa | 1 | 45 | 67.150 | Şırnak | - | - | - |
Gerçekleştirilen Faaliyetler Yıl | Sergi Sayısı
| Kurs Sayısı | Kursiyer Sayısı | Başarı Belgesi
| İzleyici Sayısı
| Diğer Faal. |
1999 |
45 |
16 |
279 |
126 |
36 |
67.150 | 2000 | 42 | 18 | 231 | 73 | 37 | 72.330 |
Top. |
87 |
34 |
510 |
199 |
73 | 139.480
|
Şanlıurfa’da sanat alanında 15.11.1990 tarihinde kurulan Devlet Güzel
Sanatlar Koruma Derneği, Şanlıurfa’da kurulan ilk dernek olup, galerinin
hizmetlerini sürdürmesinde önemli katkılar sağlamıştır. Ayrıca dernek ilk
ressamımız Mustafa Ayataç’tan günümüz Şanlıurfa’lı sanatçılarının yanı sıra
diğer ulusal yapıtları ile oluşan zengin bir kolleksiyona sahiptir. ŞURKAV'ın Sanatsal Faaliyetleri Şanlıurfa’nın kültür, sanat ve tarih değerlerini yaşatmak, bunları korumak ve
tanıtmak amacıyla 25 Aralık 1990 tarihinde sanatsever Urfalı’ların katılımı ile
Vali Ziyaeddin Akbulut başkanlığında kurulan ve başkanlığını Şanlıurfa
valilerinin yaptığı “Şanlıurfa Kültür Sanat ve Araştırma Vakfı” (ŞURKAV) 11
yıldan beri Şanlıurfa’da tarihi yapıların onarılması-restore edilerek
kurtarılması, sanat alanında etkinlikler düzenleyerek kentin sanat yaşamına
katkıda bulunmaktadır. Vakıf, kurulduğu günden bu yana bu çalışmaları yanında,
düzenlediği Hat yarışmaları, resim ve fotoğraf kursları, bu konuda açtığı
çeşitli sergilerle Şanlıurfa kültürüne katkılarda bulunmuştur. Ticaret ve Sanayii Odası Sergi Salonu Ticaret ve Sanayi Odası Sergi Salonu, Devlet Güzel Sanatlar Galerisi’nden
sonra Şanlıurfa’da açılan ikinci sergi salonu olmuştur. Bu salonda açıldığı
günden bu yana, çeşitli resim ve fotoğraf sergileri düzenlenerek, Şanlıurfa’daki
sanat etkinliklerine katkıda bulunmaktadır.
|