Uygarlığın Doğduğu Şehir: Şanlıurfa Halk Kültürü
Şanlıurfa Halk Müziği'ne Genel Bir Bakış
Şanlıurfa'da Halk Müziği Derleme Çalışmaları Şanlıurfa Halk Müziği ile
ilgili yapılan en önemli derleme çalışmalarını; 1926 yılında Dar’ül Elhan
heyetinin, 1938 yılında Ankara Devlet Konservatuarının derleme ekibinde bulunan
Muzaffer Sarısözen’in, Osman Özsoy (Bandocu Osman)’un, TRT’nin, 1976 yılında
MİFAD’ın, Fatih Yükselmiş, Fikret Otyam, Mehmet Özbek, Necati Aydınlı, Osman
Güzelgöz, Abuzer Akbıyık, Salih Turhan, Kubilay Dökmetaş ve S.Sabri Kürkçüoğlu
ile 1991 yılından itibaren Şanlıurfa DTHM korosunun yaptığı çalışmalar olarak
sayabiliriz. Derleme çalışmaları kronolojik olarak şöyledir: 1) Dar’ül Elhan Heyeti’nin 1926 Yılında Yapmış Olduğu Derleme Çalışması
Urfa türküleriyle ilgili ilk kapsamlı derleme çalışması Dar’ül Elhan
Heyeti’nin (İstanbul Konservatuarı) Yusuf Ziya Demircioğlu başkanlığında yaptığı
çalışmadır. Dar’ül Elhan (İstanbul Konservatuarı) heyeti; türkü, uzun hava ve oyun
havaları derlemek üzere Anadolu’ya dört gezi yapmıştır. Yapılan dört derleme
çalışmasında yurdun çeşitli yörelerinden 850 kadar türkü notaya alınmış;
bunların önemli bir kısmı plağa kaydedilmiştir. Bu plaklar sihhatsiz arşivleme
ve imkansızlık yüzünden birkaç yıl içinde bozulmuştur. Bu gezilerde derlenen
ezgiler “Anadolu Halk Şarkıları” ismiyle 15 defter halinde 1927 yılında
yayınlanmıştır. Heyet Birinci araştırma gezisinde, 31 Temmuz 1926 tarihinde Şanlıurfa’ya
gelmiştir. Bu geziye Yusuf Ziya Demircioğlu, Rauf Yekta, Dürri ve Ekrem Besim
katılmışlardır. Birinci araştırma gezisi Urfa’nın yanı sıra Adana, Gaziantep,
Niğde, Kayseri, Sivas illerini de kapsamıştır. Bu gezide 250 adet halk türküsü
ve oyun havası derlenmiştir. Bu bölgede ilk seyahatte toplanan türkülerin
notaları ve sözleri “Anadolu Halk Şarkıları” 1., 2. ve 5. defter adı altında
nota ve sözleriyle 1927 yılında Osmanlıca yayınlanmıştır. Urfa türkülerinden 36 adedinin sözleri ve notaları ise Dar’ül Elhan
Heyeti’nin derleme çalışmalarının yer aldığı Anadolu Halk Şarkıları’nın 5.,
6.,13. ve 15. defterlerinde yayınlanmıştır. Osmanlıca basılmış 5. dfterin önsözünü yazan Ekrem Besim Bey’in Urfa
türküleri ve okuyucuları hakkında güzel tespitleri vardır. Bu nedenle 5.
defterin önsözünü Osmanlıcadan çevirerek aşağıya aynen almayı uygun gördük. Konservatuarın Türk Halk Şarkılarını toplamak için Anadolu’ya iki sene sıra
ile çıkardığı iki heyetle, birincisinin semere-i mesaisini kısmen muhtevi olan
bu risalede Türkiye’de ilk defa olarak ciddi ve fenni bir surette bu vadide
çalışmaya başlayan heyetin seyahatinden bir nebze bahsetmek isterim. Bu seyahatin, ne gibi düşüncelerin, müesseratın ve ihtiyacatın mahsülü
olduğunu, evvelki defterlerde muhterem meslektaşlarım izah ettikleri cihetle o
nukattan sarf-ı nazar edip, asıl seyahatten ve gezdiğimiz yerlerden toplanan
halis Türk müziği nüveleri olan halk şarkılarından bahsetmeye gayret edeceğim.
Heyet, İstanbul’dan 31 Temmuz 1926 tarihinde hareket ederken, çizilmiş bir
program vardı ve kendisine kati bir istikamet tayin etmiş bulunuyordu. Herkesin
kemal-i iştiyakla bahsettiği ve dinlediği vakit hususiyeti dolayısıyla büyük bir
zevk aldığı meşhur “Urfa Ağzı” tabir edilen üslûp hepimizi o şair memleketine
celp etmiş idi, binaenaleyh seyahat müddetimizin mühim bir kısmı Urfa’da geçti.
Avrupalıların sitayişle yad ettikleri Türk misafirperverliğinin en koyusunu
Urfa’da bulursunuz. Heyetimiz orada çalıştığı müddetçe ne kadar hüsn-ü kabul
gördüğünü, ne gibi samimi rabıtalar tesis ettiğini unutmaz, bu husus;
maksadımızı, hangi gayeye doğru gittiğimizi, velev ki, kabul olduğu kadar veciz
bir surette izah etsek, şimdiye kadar görülmemiş, işitilmemiş bir iş için, yani
en doğrusu kendi memleketlerinde ehemmiyet vermedikleri uzun havalar, oyun
havalarını toplamak uğrunda İstanbul’dan kalkıp diyar diyar gezmek anlaşılacak
şey değildi. Fakat hiç de böyle olmadı. Urfa Valisi Fuat Beyefendi, Türk Ocağı
Reisi bulunan eşraftan Hacı Mustafa Reşit Bey gibi münevver zevat derhal
teşebbüs ettiğimiz işin ehemmiyetini idrak ettiler, asıl nağmeleri bize verecek
olanlar ise eski Urfa şarkılarının bir defa bu suretle tesbit ettikten sonra
artık ziyaa uğramayacağını anladılar ve memnunen, seve seve mesaimize iştirak
ettiler, hepsine alenen teşekkür etmeyi bir borç bilirim. Anadolu’nun her tarafında olduğu gibi halk teganniyatı o havalide de iki
türlüdür. Uzun hava, kayabaşı tabir ettikleri usülsüz yani ritmsiz parçalarla
muayyen ritm dahilinde terennüm edilen parçalar. Uzun havaları Urfa’da (divan)
ve (hoyrat) olarak iki tip şeklinde tasnif edebiliriz. Şunu ilave etmek isterim
ki, Urfa’da dinlediğimiz zevatın hemen cümlesi müziğe az çok vakıf insanlardı.
Terennüm ettikleri parçaların hangi makamdan olduğunu ve o makamın seyrini
bilerek okuyorlar. Keyfiyeti iki nokta-i nazardan tetkik edecek olur isek,
herhalde başka başka neticeler elde ederiz. Filvaki, makamların dar çerçevesi
içinde kalmayan, daha doğrusu okuyt şurutu bilmedikleri için onlardan tamamiyle
azâde olan halk musıkişinasları herhalde (halkçılık) nokta-i nazarından daha çok
müraccahtırlar; çünkü onlar nasıl hissiyatını zincirlemiyor ise o hissiyatın
dili olan musikiyi de dört duvar arasında almıyorlar. Diğer taraftan Urfalıların müzik ile kısmen iştigal etmiş olmaları velev ki
bu muayyen bazı nukata münhasır kalmış olsun, o memleket ahalisinin tabii ve
coğrafi vaziyetinin icabatındandır. Uzun hava tiplerinde Divan herhalde diğeri olan hoyrattan daha çok musanna ve
daha sanatkârane vücut bulmuş bir numunedir. Müzik nokta-i nazarından gazele çok
müşabih olan divanın (Meyan) kısmına tecnis tabir ederler. Güftesi, hoyratın güftesi, yerli şairlerin arasından alınır. Hoyrat ise bütün halkın en ufak çocuktan en ihtiyar köylüye kadar herkesin
terennüm ettiği havadır. Mecmuamızda neşrettiğimiz kırık hava tabir ettikleri
mevzun şarkıların adedi ise namütenahidir. Şurası şayanı hakikattir ki, 2/4, 6/8
ve 10/16 vezinlerin çokluğu yanında 9/8 vezini gibi mütebellir bir hususiyete
malik olan ritm çok azdır. Urfalıların sesleri çok temiz ve tizdir. İlk defa işittiğim vakit erkek
sesinin bu kadar yüksek perdelere fennin vesaitinden istifade etmeksizin
erişebileceğine hayret ettim. Konservatuarımızın memlekete naçiz bir hizmet olarak ziya’dan vakiye ettiği
halk türkülerini tespit ve neşr uğrundaki faaliyetine devam etmesini
memnuniyetle karşılayan büyüklerimizden gördüğümüz teşvike mukabil,
minnettarlığımı burada arz etmeyi bir vecibe addederim.” Ekrem BESİM Mahmut Ragıp Gazimihal de, “Anadolu Türküleri ve Müzik İstikbâlimiz” adlı
kitabında bu ilk derleme gezisine dair Yusuf Ziya Demircioğlu’nun anlattıklarına
yer vermiştir. Ayrıca Yusuf Ziya Demircioğlu “Anadolu Köylerinin Türküleri” isimli kitapta
18 Şanlıurfa türküsünün sözlerine yer vermiştir. Bu türküler şunlardır: Ağlama
yar ağlama, Az kaldı bayram ola, Kalenin ardında üç ağaç incir, Harman yeri
sürseler, Gidin bulutlar gidin, Çaya indim çağlarım, Karanfil ekilende, Elinde
altın terazi, Arabası mavi boya, Petekte üzüm kara, Giderem ben de ben de, Oğlan
gider oduna, Giderem burdan artık, Evlerinin önü yoldur yolaktır, Hüvengin
yollarında, Çelik pazarında ufacık taşlar, Ben de gittim bir geyiğin avına, Vara
vara vardım bu kara taşa. 2) Ankara Devlet Konservatuarı’nın 1938 Yılında Yapmış Olduğu Derleme
Çalışması Urfa’da yapılan ikinci önemli derleme çalışması Ulvi Cemal Erkin
başkanlığında Muzaffer Sarısözen’in de katılımıyla Ankara Devlet Konservatuarı
tarafından yapılan derleme çalışmasıdır. 1938 yılında Urfa’ya gelen heyet, Urfa’nın ileri gelen ustalarından; türkü,
uzun hava ve oyun havaları kaydetmişler ve daha sonra bunların bir kısmını
notaya alarak radyo arşivine kazandırmışlardır. Bu derleme çalışmasında Mukim
Tahir, Hacı Nuri Hafız (Başaran), Şükrü Hafız (Çadırcı), Bayan Saniye, Mehmet
Sağlamkol (Kurrik Mehey), Mehmet Bardakçı,Hakim Ercan, Bekir Kaynak, Karaköprülü
İsmail, Nusret Ergun, Kadir Yılmaz, Hüseyin Simitçi, İsmail Şimşek gibi Urfa’nın
meşhur okuyucularından derlemeler yapmışlardır. Bu derlemenin ses kayıtları; Ankara Devlet Konservatuarında, TRT’de, Kültür
Bakanlığı Halk Kültürlerini Araştırma Genel Müdürlüğü arşiviyle Abuzer Akbıyık
ve Sabri Kürkçüoğlu özel arşivinde bulunmaktadır. 1938 yılında Şanlıurfa’da yapılan derleme çalışmasında tespit edilen ve
arşivlerde bulunan banttaki türkü, uzun hava ve oyun havaları şunlardır: Urfa hoyratı / Mehmet Sağlamkol (Kurrik Mehey), Ebe kümeci / Mehmet Sağlamkol
(Kurrik Mehey), Taşa vurdum / Mehmet Sağlamkol (Kurrik Mehey), Urfalıyam
ezelden, Tutam yar elinden tutam / Mehmet Bardakçı, Dağlar başı kışladı, Güzel
senin ne belalı başın var, Bugün bayram günüdür, Pınarın başında yatmış uyumuş,
Kahveyi kaynatırlar / Mehmet Bardakçı, Lokman kimin (Uzun hava)/ Mehmet
Bardakçı, Dön beri yüzün göreyim / Mehmet Bardakçı, Mersiye, Yara sızlar (UH) /
Mahmut Küçüksüslü, Kolumu salladım / Mehmet, Kavalla oyun havası / Kavalcı
Ramazan, Kavalla oyun havası / İsmail Şimşek, Gelemem ben / Mehmet Sağlamkol,
Bağlama ile oyun havası / Hakim Ercan, Ben sıhmamı al isterem / Hafız Nuri
Başaran, Ağam etmez bu nazı, Urfa’nın bedenleri, Tavus kuşu / Mehmet Sağlamkol,
İndim kuyun dibine, Pencereden kar geliyor (UH), Çadır kurdum düzlere, Divan
hoyratı / Hafız Nuri Baraşan, Bağlama ile oyun havası / Hakim Ercan, Yine doğdu
güneşler (Hoyrat) / Hafız Nuri Başaran, Bağlama ile oyun havası / Hakim Ercan,
Giderem burdan artık / Topluluk, Tamburam rebap oldu / Topluluk, Kavalla
karayılan oyun havası / Kavalcı Ramazan, Anadolu oyun havası, Urfa mahpushanası
/ Balo Atar, Bağlama ile oyun havası, Hasan Dağı oyun havası / Siverekli Mehmet
Çelik, Delali Mihrican oyun havası, Deloyloy oyun havası / Siverekli Mehmet,
Evlerinde var badiya / Bekir Kaynak, Gülizar oyun havası, Çarşıda nişe / Tahir
Oturan (Mukim Tahir), Bu bağ bizim olaydı / Bekir Kaynak, Bu pınar eşme pınar /
Tahir Oturan (Mukim Tahir), Atımı bağladım / Bayan Saniye, Anama söyleyin damda
yatmasın (Ağıt), Senin yazın kışa benzer / Karaköprülü İsmail, Mahpushâne, Saray
yolu / Nusret Ergun, Kışla şarkısı / Nurset Ergun, Yüce dağ başında / Fehmi
Torkan, Abdo’nun mezarını (UH) / Tahir Oturan (Mukim Tahir), Küstürdün barışamam
/ Şükrü Çadırcı, Ayrıldım özlerinden (UH), Bu derenin armudu / Kadir Yılmaz,
Havayi deli gönül (UH), Tahir Oturan (Mukim Tahir), Bülbüller düğün eyler /
Şükrü Çadırcı, Seherde girdim bağa / Şükrü Çadırcı, Gül iken açıldım soldum /
B.Gürses, Derdi bile (UH) Kadir Yılmaz, Karalar giymişim (UH) Kadir Yılmaz,
Hamra çarşaf başında, Kekliğimi doyurdular / Nusret Ergun, Bağlama ile oyun
havası / Hüseyin Simitçi. 3) Osman Özsoy’un (Bandocu Osman) Yaptığı Derlemeler 1940-1950 yılları arasında Urfa’da bando takımını kurup yürüten Osman Özsoy
Urfa Halkevi’nde musiki faaliyetlerinde bulunmuştur. Bu hizmetleri sırasında
birçok kişiye nota ve solfej öğretmiştir. Bu yıllarda Urfa türküleri ve oyun
havalarını da derlemiştir. Derlediklerini “Urfalı Musikişinaslar ve Halk
Türküleri” adlı bir defterde toplamıştır. Bu defter Abuzer Akbıyık’ın arşivinde
bulunmaktadır. 4) Fikret Otyam’ın Yaptığı Derlemeler 1953 yılında Dünya Gazetesi’nde çalışırken ilk kez bir röportaj için geldiği
Urfa’ya sevdalanan Fikret Otyam 48 yıl boyunca Urfa’ya yılda birkaç kez gelip
gitmiştir. Bu gezilerinin bazılarında Urfa Türkülerinden derlemeler yapıp
bantlara kaydetmiştir. Bu bantları 1994 yılında ŞURKAV arşivine vermiştir.
Bantlar üzerinde çalışılmaktadır. Yıllar önce bir yazısında “Doğduğum Aksarayı çok seviyorum ama anam, keşke
Urfa’da doğursaydı beni, sorulduğunda ben de Urfalıyam diyebilseydim” diye yazan
Fikret Otyam 1960 yılının Mayıs ayında Urfa’ya yaptığı bir seyahatindeki
izlenimlerini “Gide Gide 3 / Harran Hoyrat Mayın” isimli kitabında ise şöyle
anlatıyor: “Akşamdı... Urfa Palas Oteli önündeydim. Akıl almaz, dinlemesi doyulmaz, bir
ses, beni olduğum yere çaktı. Bütün Urfa inliyor desem inanın yalan değil
gerçek... Kahvede kürsülere oturmuş Urfalılar ‘huşu’ içindeydiler... İşte dedim,
İlhan’a duyurmak istediğim hoyrat bu... Dinledim biraz daha... Koşarak dar
sokaklara daldım. Dar sokakların birisinde bir ev vardır. Kapısında ‘Urfa Musiki
Cemiyeti’ yazar. Kapıyı yumruklamaya başladım, halk oyuncusu canım insan İsa
Barak açtı kapıyı ‘Hoş gelmişsen Baboo’ dedi, ‘yorulmışsandır.’ - Aman İsa, bir yerde bir hoyrat okuyorlar bizim İlhan (İlhan Başgöz) dinlese
deli olur. Şaşırdı. Baktım iç odadan bir türkü gelir. Kulak kesildim. Usulca girdim içeri. Yirmi
kadar vardılar. Bizim uzun İlhan, TK 30 Grundig’i kurmuş, ses kaydediyor.
Dışarıdan duyduğum türkü buradan yayılıyordu. Hem kayıt yapıyorlar, hem de
dışarıdaki hoparlöre veriyorlardı türküyü...” Fikret Otyam bir sonraki seyahatinde ise şöyle anlatıyor Urfalıyı ve Urfa
müziğini: “Urfa Musiki cemiyeti yöneticilerine haber ulaştırdık... Dileklerimizi
duyurduk... Derneğin üyeleri halis Urfa çocukları, insanları. Çoğu esnaf... İş
güç sahibi... Garip dostu kişiler... Tenekeci Mahmut Güzelgöz, Sazcı Aziz
Çekirge, Şoför Mehmet Sağlamkol (Kurrik), yüz yaşında Hafız İsmail Baba, Mustafa
Çölkesen, öğrenci Yavuz Tapucu, Kemal Geçgil, Mehmet Şengül, İsa Barak, İbrahim
Ağan unutulur insanlar değil. Mahmut Güzegöz dükkânını kapatıp geldi. Asırlık
Urfa türkülerini bilen bu mert insan, garip dostu, yiğit sesli... Kazancını, üç
günlük kazancını düşünmedi... Şoför Mehmet Kurrik, yüklü kamyonu kirkoya vurup
uzattı dost elini... İsa Barak, hele İsa Barak üç gün üç gece gözlerimize baktı,
nasıl yararlı olabilirim diye... Urfa’yı sevdiğimi biliyorlardı, Urfalıları
sevdiğimi biliyorlardı, yüreklerini açtılar... Unutulmaz...” Şanlıurfalılar adına, Sayın Otyam’a teşekkür edilmek istenmiş ve 2001 yılının
11 Nisan günü onun adını taşıyan Harran kütüphânesi kendisinin de katılımı ile
Vali Muzaffer Dilek tarafından hizmete açılmıştır. 5) Fatih Yükselmiş Tarafından Yayınlanan “Urfa Halk Türküleri” Kitabı Fatih Yükselmiş, derlediği Urfa türküleri ve hoyratlarının sözlerini 1963
yılında “Urfa Halk Türküleri” ismiyle küçük boyutta bir kitap olarak İstanbul’da
Çelikcilt Matbaasında basılarak yayınlanmıştır. 6) MİFAD Tarafından 1976 Yılında Yapılan Derleme Çalışması Urfa’da yapılan önemli bir derleme çalışması da MİFAD (Kültür Bakanlığı Milli
Folklor Araştırma Dairesi) tarafından yapılmıştır. Bugünkü adı HAGEM (Halk
Kültürlerini Araştırma Genel Müdürlüğü)’dir. Bu çalışmada Yaşar Doruk başkanlığındaki heyet, Şanlıurfa’ya gelerek meşhur
okuyucu ve kaynak kişi Tenekeci Mahmut, Bakır Yurtsever, Abdullah Balak ve Ahmet
Alaybeyi’nden 350 civarında türkü ve oyun havası derlemişlerdir. Daha sonra
derledikleri bu türkü ve oyun havalarından 39 adedi notalarıyla birlikte
“Şanlıurfa’dan Derlenen Türküler ve Oyun Havaları” adlı kitapta, 1977 yılında
Milli Folklor Araştırma Dairesi tarafından yayınlanmıştır. 7) Mehmet Özbek’in Yaptığı Derleme Çalışmaları Şanlıurfalı THM Sanatçısı Mehmet Özbek, Urfa’da bulunduğu (1960’lı yıllarda)
talebelik yıllarında meşhur ustaların meclislerinde bulunmuş ve birçok türkü
derlemiştir. Daha sonra İstanbul Radyosu’nda ve TRT Müzik Dairesi’nde görev
yaptığı yıllarda bunları değerlendirerek radyo repertuvarına kazandırmıştır.
Ayrıca 1975 yılında yayınladığı “Folklor ve Türkülerimiz” adlı kitabında 50 adet
Urfa türküsünün sözlerine yer vermiştir. 8) Osman Güzelgöz’ün 1981 Yılında Yaptığı Derleme Çalışması 1981 yılında Osman Güzelgöz, babası ünlü okuyucu ve kaynak kişi Tenekeci
Mahmut Güzelgöz’den 8 kaset türkü ve uzun hava derlemiştir. Bu derleme
çalışmasında A.Cihat Kürkçüoğlu ve Bakır Karadağlı da sazlarıyla Tenekeci Mahmut
Güzelgöz’e eşlik etmişlerdir. 9) Abuzer Akbıyık ve S.Sabri Kürkçüoğlu’nun Yaptığı Derleme Çalışmaları
Abuzer Akbıyık ve S.Sabri Kürkçüoğlu, 1975 yılından itibaren Şanlıurfa
türküleri, uzun havaları ve oyun havalarıyla ilgili mahalli kasetleri
arşivlemişler ve 1980 yılından itibaren de Şanlıurfa’nın kaynak kişileri,
bestekârları ve okuyucularıyla yüzyüze görüşerek birçok ezgi derlemişlerdir. Tenekeci Mahmut Güzelgöz, Yusuf Kuşçuoğlu, Şükrü Hafız (Çadırcı), Mahmut Ağe
(Yetkin), Değirmenci Kadir, Bekçi Bakır (Yurtsever), Ahmet Alaybeyi, Abdullah
Balak, Şükrü Algın, Mehmet Ataç, Mustafa Şahin, Mehmet Sağlamkol (Kurrik Mehey),
Ahmet Cankat, Doğan Güllüoğlu, Mustafa Dişli, Kazancı Bedih (Yoluk), Karaköprülü
İsmail, Şemsi Parmaksız, Mustafa Savaş, Fırıncı Mehmet Gözoğlu, Halil
Binbaşıoğlu, Nene Mehey, Hellan Bakır (Keçeloğlu), Halil Damdam, Mehmet
Delioğlu, Fevzi Atlıoğlu, Bedir Çağlayan, Saime Kazazoğlu, Cihat Kürkçüoğlu,
Osman Doğan, Cülha Hafız, Halil Yıldırım, Bedirhan Kırmızı, Osman Bengisu,
Saatçı Yusuf Hafız, Mehmet Nacak, Sait Küçük, Ziya Küçükoğlu, Abdülkadir Algın,
Arif Çelik gibi Urfalı kaynak kişi, okuyucu ve bestekârla yüzyüze görüşmeler
yapılmış ve bu derleme çalışmaları banta kaydedilmiştir. Özel arşivlerinde
bulunan bu bantlarda yer alan bazı ezgiler, TRT arşivine kazandırılmıştır. TRT
arşivlerinde yer almayan bazı türkü ve oyun havalarını arşive kazandırmak için
çalışmaları devam etmektedir. 1996 yılından itibaren Abuzer Akbıyık ve S.Sabri
Kürkçüoğlu’nun bu çalışmalarına Osman Güzelgöz, Salih Turhan ve Kubilay Dökmetaş
da iştirak etmişlerdir. 10) Necati Aydınlı Tarafından 1997 Yılında Yayınlanan Öyküleriyle
Şanlıurfa Türküleri Kitabı Şanlıurfa Devlet THM Korosunda 1990 yılından itibaren 5 yıl misafir sanatçı
olarak çalışan bağlama sanatçısı Necati Aydınlı’nın Şanlıurfa türküleri
çalışması bir diğer derlemedir. 1997 yılında Şanlıurfa’da Özdal Matbaacılık’ta
“Öyküleriyle Şanlıurfa Türküleri” ismiyle kitap olarak basılarak yayınlanmıştır.
Kitapta 190 türkü notasıyla yeralmaktadır. 11) 1999 Yılında Yayınlanan Şanlıurfa Halk Müziği Kitabı Şanlıurfa Halk Müziği ile ilgili son dönemde yapılan en önemli derleme ve
yayın çalışması Abuzer Akbıyık, Salih Turhan, Sabri Kürkçüoğlu, Osman Güzelgöz
ve Kubilay Dökmetaş tarafından hazırlanan ve Ekim 1999’da Şanlıurfa Valiliği’nce
yayınlanan “Şanlıurfa Halk Müziği” kitabıdır. Şanlıurfalıların ve aynı zamanda kültür-sanat dünyasını istifadesine sunulan
bu eser; 16x24 cm. ebadında, 664 sayfa ve dört bölümden oluşmakta. I. Bölümünde
311 sözlü kırık hava (türkü); II. Bölümünde 14 adet oyun havası ve gezinti; III.
Bölümünde 46 adet hoyrat, maya, ağıt ve diğer uzun hava tarzı eserler; IV.
Bölümünde ise 28 adet gazel, divan gibi klasik eserler bulunmakta ve kitapta
toplam 399 eser notasıyla yer almaktadır. Ayrıca kitapta sözlük, konu ile ilgili
kaynakça, 103 biyografi ve 156 fotoğraftan oluşan sanatçılar albümü
bulunmaktadır. Şanlıurfa Halk Müziği’ne büyük katkı sağlayacak olan ve “Osmanlı Devleti’nin
Kuruluşunun 700. Yıl Dönümü”nde yayınlanan bu kapsamlı çalışma, müzisyenlerin,
araştırmacıların, öğrencilerin ve diğer ilgililerin ellerinin altında
bulundurabileceği önemli bir başvuru kitabı olacak durumda. 12) TRT Repertuarında Bulunan Şanlıurfa Türkülerini Derleme Çalışmaları
Şanlıurfa türküleriyle ilgili olarak 1960 yılından bu yana gerek TRT adına
gerekse kişisel derleme yapıp TRT repertuarına kazandıran isimler ise şunlardır.
Emin Tugay, Ahmet Yamacı, Abdullah Balak, İzzet Altınmeşe, Nida Tüfekçi,
Muzaffer Sarısözen, Ahmet Bayram, Bakır Karadağlı, Kubilay Dökmetaş, Salih
Turhan, Bedir Çağlayan, Mustafa Canan, Bedirhan Kırmızı, Yücel Paşmakçı, Yavuz
Tapucu, Ramazan Şenses, Nihat Mercanlı, Selahattin Erorhan, Bünyamin
Aksungur,Cemil Cankat, Mehmet Özbek, Selahattin Alpay, Bakır Yurtsever,
Abdulkadir Algın, Osman Güzelgöz, Melih Duygulu, Süleyman Yıldız, Adnan Ataman’ı
sayabiliriz. 13) Kültür Bakanlığı Şanlıurfa Türk Halk Müziği Korosu’nun Derlemeleri Devlet Türk Halk Müziği Korosu 1991 yılında kurulmuş ve faaliyetlerine
başlamıştır. 10 yıllık çalışmaları içerisinde çok sayıda yöre ezgisi korodaki
sanatçılar tarafından derlenerek notaya alınmış ve çeşitli dönemlerdeki
konserlerde bu eserler icra edilmiştir.
|