Şanlıurfa Halk Müziğinin Etkileşim Sahası

Uygarlığın Doğduğu Şehir: Şanlıurfa

Halk Kültürü

Şanlıurfa Halk Müziği'ne Genel Bir Bakış

Şanlıurfa Halk Müziğinin Etkileşim Sahası

Makam ve ezgi zenginliği göstererek Şanlıurfa’da icra edilen müzik, birçok yöreyi etkilemiş ve etkilenmiştir.

Suriye’ye sınır teşkil etmesi ve Osmanlı döneminde Şanlıurfa’nın Arap âlemiyle ilişkisi çok olmuştur. Bundan dolayı Şanlıurfa Halk Musikisi Arap dünyasını etkilemiş ve etkilenmiştir. Arap dünyasının ünlü kültür ve sanat merkezlerinde bu müziğin izleri görülür. Arap dünyasının makamlarının en yaygın biçimde kullanılanı “Urfa” adı ile anılan makamdır. Bu, “Urfa Divan Makamı”dır. Yaptığımız araştırmalarda birçok oyun havası ve türkülerin aynı olduğu görülmüştür. Yıllardan beri Şanlıurfa’da Türkçe olarak söylenen “Kara sandık açamadım lo lo” ve “Makaram sarı bağlar” gibi türküler, Arap âleminde de Arapça olarak söylenmektedir. Bu örnekleri çoğaltmak mümkündür.

Şanlıurfa Halk Müziği ayrıca yakın illerin müzik hayatını da etkilemiş ve etkilenmiştir. “Şark Bülbülü” sıfatıyla tanınan Diyarbakırlı Celal Güzelses; “Böyle bağlar”, “Garibem bu vatanda”, “Kalemi kaşta koydun”, “Coşkun sular ne bulanık akarsın”, “Abdo’nun mezarı” gibi Şanlıurfa uzun havalarını plağa okumuş, bunların birer Şanlıurfa havası olduğunu özellikle belirtmiştir.

Ayrıca Elazığ, Şanlıurfa ve Kerkük arasında türkü ezgileri ve uzun hava adlarında benzerlikler vardır. Elazığ’da okunan “Kövengin yollarında” ve “Mamoş”, Kerkük’te okunan “Kalanın ardında bir daş olaydım” gibi türküler, Şanlıurfa’da da yıllardır sevilerek okunmaktadır. Bu türkülerden başka her iki yörede de okunan birçok türkü ve uzun hava vardır. Beşiri, Muhalif, Kesik, Elezber (Arazbar) ve Kürdi, bu üç yörede de bilinen birer hoyrat türüdür.

Yine Elazığ ve Kerkük’te kullanılan Ud ve Keman gibi klasik çalgıların Şanlıurfa’da da kullanılması, makam esasına göre müzik icra biçimi dikkate değer benzerliklerdir. Divan, Nevruz, Rast, İbrahimi Elazığ ve Şanlıurfa’da bilinen ve hemen hemen aynı ezgilerle okunan birer klasik formdur.

Böylece Şanlıurfa’nın etkileşim alanı olarak; Elazığ, Diyarbakır, Kerkük ve Halep’i sayabiliriz. Bunların dışında Erzurum, Bayburt, Erzincan, Sivas, Kahramanmaraş ve Gaziantep ile etkileşim varsa da bunun nispeti çok azdır.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 2571 kez gösterilmiştir.