Karikatür ve Bilişim Roger Penwill Karikatürlerin Kalbindeki Bilgisayarlar Çalışma hayatım doğal bir şekilde bilgisayara bağlı. Stüdyomda beni saran
teknoloji olmaksızın karikatür mesleğimi modern dünya tarafından beklenen yönde
gerçekleştiremezdim. Ve elbette ki bu makale de bu teknolojiyle oluşturuldu. Karikatürlerimi MAC G3 masaüstü bilgisayarımda A4 Wacom Pressure Pad, pen ve
painter ile photoshop programlarını kullanarak çizgilerle oluşturuyorum. G3’ü
aynı zamanda Dreamweaver kullanarak web sitesi tasarımı ve DTP (masaüstü
yayıncılık) için Freehand kullanarak da vektör illüstrasyonu oluşturmak amacıyla
kullanıyorum. MAC G4 laptop’ımı internet bağlantısı, e-posta, kelime işlemci,
veritabanı işleri ve CD-ROM yazmak için kullanıyorum. Aynı zamanda G3’ün
yedeklemesini yapıyor. Eşim Hazel yaşlanan PC’mizi iş bağlantıları için
kullanıyor. Yeni bir iş genellikle bir e-posta soru dizisiyle başlıyor. E-posta yoluyla
bir alıntı yolluyor ve cevap bekliyorum. Eğer doğru kurguladıysam cevap e-posta
yoluyla geliyor. Yeni işi projeler hakkındaki gelişmeleri, işin benden beklediği
bazı görevleri ve birtakım anahtar işleri kaydettiğim veritabanıma giriyorum.
İlk karikatür skeçleri G3 ile Painter ve A4 Pressure pad kullanılarak
çizildi. Pressure pad, bilgisayarları karikatür ve karikatür illüstrasyonları
çizenler için en büyük rahatlık. O olmadan doğal çizimler yapmak mümkün değil.
Elbette, bunu yapabilmek için de alıştırma gerekiyor. Bazıları pad ve monitör
arasındaki fiziksel ayrımdan dolayı pad’i kullanmanın zor olduğunu düşünüyorlar.
Bazıları da aksine çok kolay adapte olabiliyor. Skeçler bir sonraki aşamada müşteriye yollanıyor. Skeçler alındığında son
işlem de tamamlanıyor. Bilgisayar imaj dosyasının son hali dosyanın büyüklüğüne
göre müşteriye ya e-posta ile ya da CD-ROM ile yollanıyor. Gönderilen dosya
müşterinin doğrudan yazıcı ya da DTP programında kullanabileceği bir formatta
oluyor. Bir sanat eserinin bir yerlerde yayınlanmadan önce yazdırılmasının çok
da gerekli olmadığını farkedebilirsiniz. Ürünün son halini gönderdikten sonra veri tabanına eserin hangi dosyada
olduğunu ve nereye gönderildiğini kaydediyorum. Bu sayede tüm karikatürlerimin
nerede olduğunun, neler için kullanıldığının ve ne kadar ücret aldığımın kaydını
tutabiliyorum. Bu New York’taki ihaleler ve kısmi ödeme yapmış müşterilerden
tahsilat yapmak için hayati önem taşıyor. Son olarak bütün karikatürlerimi
periyodik olarak bir CD’de arşivliyorum. Böylece bilgisayarlar karikatürle ilgili işimin her alanında kullanılıyor,
ticari hayatımın çok önemli bir dokusunu oluşturuyor. Karikatür tek başına çok
basit ve önemli bir sanatken, karikatürü modern iş dünyasının taleplerini
karşılamak amacıyla teknolojiyle birlikte kullanmak çok teknik ve karmaşık
olabiliyor. Peki bilgisayarı neden hem renkli, hem de siyah beyaz çizgilerimi oluşturmak
için kullanıyorum? Teknoloji öncesi zamanlarda karikatürlerimi çizmek için
kalıcı mürekkep ve divitli kalem kullanıyordum. Kalem ucunun kağıtta kayarak
gezmesi hissini o kadar seviyordum ki kalem ucunu kullanılmaz hale gelene kadar
kullanıyor, sonra aynı şekilde yeni bir tane buluyordum. Yeni kalem ucuyla
çıktığım yolculuk zor ve heves kırıcı olabiliyordu. Mürekkebin birden kağıdın
üzerine damlaması, ya da kalem ucuyla çizim yapılan bölgeye mürekkebin birden
dağılması gibi sorunlar yaşanabiliyordu. Mürekkebin bu azizlikleri eğer
karikatür baskı için çiziliyorsa düzeltme sıvısı ile düzeltilebiliyordu. Fakat
eğer çizdiğiniz orijinal karikatür sergi içinse herşeye yeniden başlamak ve bir
dahaki sefere aynı şeyin yaşanmayacağını ummaktan başka çareniz yoktu. Kalem
izlerini silmeye çalışmak da mürekkebin bulaşmasına ve karikatürün mahvolmasına
yol açıyordu. Bilgisayar çizimleri bütün bunları engelliyor. Ne bir damla, ne bulaşma ne de
dağılma. Tatmin olmadığınız herhangi bir çizgiyi anında yeniden çizebilirsiniz.
Eserinizi değişik aşamalarda kaydedebilir, en sonunda farklı bir eser olarak
toplayabilirsiniz. İmajlardan oluşan bir kütüphane yaratabilir, bu imajları
sonraki işlerinizde de kullanabilirsiniz. Herşeyden önce sonuç olarak çıkan
eserin kalitesi konusunda her zaman tutarlı bir çizgi izleyebilirsiniz. Bilgisayar grafikleri ancak ve ancak renkli çizimlere geçtiğinizde gelişiyor.
Geleneksel resim tekniklerinden herhangi birini kopya edebiliyor ve geleneksel
yöntemlerle gerçekleştirilmesi zor hatta imkansız sonuçlar yaratabiliyorsunuz.
Bu karikatürist için gerçekten çok büyük bir destek. Beyninizde yarattığınız bir
karikatür imajının tıpatıp aynısını bilgisayar grafikleriyle yaratabiliyorsunuz.
Hayallerinizi gerçekleştirmenin ise sanatsal yeteneklerinizle çok büyük ilgisi
yok. Geleneksel medyayı kullanarak ulaşamayacağım sonuçlara bu şekilde
ulaşabileceğimi biliyorum. Ne var ki bunu bu alanda sahip olduğum geniş bilgi,
çalışma ve kullandığım bilgisayar ve programlarıyla sahip olduğum dijital
sanatçı yeteneğimle başardığımı da biliyorum. Bu geleneksel medyanın her türlü
alanında da geçerli olan bir yetenek. Bilgisayarı günlük yaşamına 20 yıldır
sindirmiş bir insan olarak yaptığım sanatın kökeni olarak görüyorum. Teknoloji yeni imaj formları üretiyor. Vektörel grafikleri ve üç boyutlu
yorumlanmış imajlar sadece bilgisayar grafiklerine özgü alanlar. Bu teknolojiler
geleneksel karikatür dünyasına girme yolunu ergeç bulacaklar. Bunun önündeki
temel engel ise ortaya çıkan sanat eserinin soğuk görünmesi ve daha serbest bir
form çiziminin sıcaklığına ve ince esprisine sahip olmayabilişi. Bu alandaki en
iyi yöntem hala Painter’ın benzerleri arasında en iyi görüldüğü bit-map grafik
sanat programları. Bu programda dijital kalem ve suluboya araçları kullanıyorum
ve ortaya çıkan sonucun dijital bir sanat ürünü olduğunu çoğu insan anlamıyor
bile. Sanat eserini espriden önce fark edenlerden nefret ederim! Dijital karikatür çalışmaları alanını karikatür sanatı için geçerli bir
yaratım ortamı olarak doğrulamaya ihtiyaç olduğuna inanmıyorum. Aynı geleneksel
medya gibi ciddi bir yetenek ve alıştırma, herşeyin ötesinde de iyi bir
teknolojik birikim gerektiriyor. Bu da bütün diğer medyalar gibi sonuca ulaşmak
için bir araç asla sonucun kendisi değil. Hayal gücünüzün gerçeğe en etkili
yolla yansıtma şekli. Benim için ise büyük bir eğlence ve bu işi seviyorum. Peki bu işin zorlukları neler? Ender gerçekleşen bilgisayar çökmelerinin
dışında en temel konu, bilgisayarda çizdiğinizin geleneksel medyada olduğu gibi
bir orijinali yok. Bu da tek bir orijinal kopya satmak isteyen ya da orijinal
kopya toplayanlar için problem yaratıyor. Diğer taraftan sanat eserinin kağıt
üzerine yansıtılabilmesi için yazıcıdan her çıkan baskının orijinal olması
gerekiyor. Geleneksel orijinallerin özelliği sadece bir adet olmaları, bu kadar.
Bir orijinalin başka bir özelliği yoktur. Hepsi insan ve kağıt arasındaki bir
araçla oluşturulur. Dijital sanat eserinin ise bu anlamda hiçbir farkı yoktur.
Diğer temel problem, sonuca gidebilmek için yazılım ve donanıma
bağımlısınızdır. Bu da özel divit uçlu kalem, hokka ve doğru mürekkebe bağımlı
olmaya benzer. Yazılımın yeni versiyonları çıkar ve yaptığınız işi daha değişik
bir şekilde yapma imkanı sunar, ancak yeni versiyon her zaman eski versiyon gibi
başarılı sonuçlar vermeyebilir. Donanımın zamanla güncellenmesi gerekebilir-her
zaman şart değildir ancak donanımın yeni versiyonlarında yeni versiyon
yazılımlar bulunabilir. Tercih etmediğiniz teknolojik değişimlere adapte olmak
zorunda kalabilirsiniz, teknolojinin gelişimi sizi buna zorlar. Bilgisayarları sanatınızın kalbinde kullanmanız size kuşkusuz birçok
başağrısı yanında çok da büyük ödüller getirecektir. Ben kendimi bu dönemde
yaşadığım ve karikatürün bu etkileyici yeni dalının bir parçası olduğum için
şanslı sayıyorum.
|