Özel Tiyatro Toplulukları

ÖZEL TİYATRO TOPLULUKLARI

Yirminci yüzyılın ikinci yarısında özel tiyatroların sayısında hızlı bir artış olmuştur. İstanbul’da, Muammer Karaca Tiyatrosu, Şen Ses Opereti, İstanbul Tiyatrosu, Tevhit Bilge Tiyatrosu, Saat 6 Tiyatrosu gibi, önceki dönemlerden beri etkinliklerini popüler eğlence tiyatrosu çizgisinde sürdüren topluluklara, Orhan Erçin Tiyatrosu, Bulvar Tiyatrosu, Aziz Basmacı-Kenan Büke Tiyatrosu, Münir Özkul’un çeşitli adlar altında kurduğu topluluklar, Vahi Öz’ün kendi adı altında kurduğu tiyatro, tulûat geleneğinin günümüzdeki uzantısı olma iddiasındaki Nejat Uygur Tiyatrosu, Levent Kırca-Oya Başar Tiyatrosu, Tevfik Gelenbe, Tuncay Özinel gibi güldürü ağırlıklı oyunlar sergileyen topluluklar katılmıştır.

Ellili yılların ikinci yarısından başlayarak ciddi, ilerici tiyatro yapma, toplumu bilinçlendirme işlevini benimsemiş olan yeni topluluklar kurulmaya başlamıştır. Sahnelenen farklı türlerdeki oyunlar dönemin tiyatrosuna çok sesli, çok renkli bir görünüm kazandırmış, ancak bir patlama biçimindeki bu sayısal artışın ve çeşitliliğin yerini giderek bir tiyatro enflasyonuna bıraktığı, kimi tiyatroların gişe endişesi yüzünden niteliklerinden ödün verdiği, kimi politik eğilimli tiyatroların saldırıya uğradığı, baskı altında tutulduğu, kimi toplulukların yaşanan ekonomik sıkıntıların etkisiyle seyirci yitirdiği ve kapanmak zorunda kaldığı görülür. Seksenli yıllarda Kültür Bakanlığının özel tiyatrolara ayırdığı ödenekle bu kurumlara bir ölçüde destek sağlanmış olmakla beraber bu yardım parasal sorunların aşılması için yeterli olmamaktadır. Buna karşın, günümüzde tiyatromuza renk katan, canlılık getiren, tiyatromuzu çağdaş tiyatro anlayışı doğrultusunda yenileyen gizilgücün birkaç özel tiyatronun varlığından kaynaklandığını unutmamak gerekir.

Ellili yıllardan başlayarak ülkemizde tiyatro sanatının gelişimine katkıda bulunmak, düzeyli tiyatro yapmak amacıyla 1958 yılında kurulan ve sanat düzeyinden ödün vermeden varlığını sürdüren tiyatroların başında, Yıldız Kenter, Müşfik Kenter, Şükran Güngör’den oluşan çekirdek kadrosuyla Kent Oyuncuları gelir. 1969-70 tiyatro mevsiminde Genco Erkal yönetiminde kurulan Dostlar Tiyatrosu toplumsal sorumluluk bilinci içinde ürün vererek tiyatro yaşamımıza yeni ufuklar açan bir kuruluş olarak varlığını sürdürmektedir. Amatör Cep Tiyatrosunun uzantısı olarak 1957 yılında kurulmuş olan Dormen Tiyatrosu, Haldun Dormen’in bulvar komedilerini, vodvilleri sahnelemekte gösterdiği başarı ile tiyatromuzda kendine özgü bir yer yapmıştır. Haldun Dormen’in, Egemen Bostancı’nın Uluslararası Sanat Gösterileri kapsamında yönettiği, Osman Şengezer’in dekor ve kostümlerini yaptığı müzikaller seksenli ve doksanlı yılların çarpıcı sahne etkinlikleri olmuştur. 1969’da açılmış olan ve sıcak güldürü üslubuyla tiyatro sanatını seyirciye sevdiren Nisa Serezli-Tolga Aşkıner Tiyatrosu iki kurucu sanatçısının ard arda ölümünden sonra 1992 yılında kapandı. Gönül Ülkü-Gazanfer Özcan Tiyatrosu kırk yıla yakın geçmişi ile ülkemizin en uzun ömürlü popüler tiyatrosu oldu. Altmışlı yıllardan kurulup yetmişli yıllarda kapanan fakat tiyatro tarihimizde iz bırakan özel topluluklar arasında Ayfer Feray-Nisa Serezli Tiyatrosunu, Gülriz Sururi-Engin Cezzar Tiyatrosunu, Ulvi Uraz’ın kurduğu Dost Oyuncuları, Lale Oraloğlu’nun Oraloğlu Tiyatrosunu Avni Dilligil’in Halk Tiyatrosunu, genç sanatçıların Arena Tiyatrosunu, tiyatromuza yeni bir tiyatro anlayışı getirmiş olan Devekuşu Kabare Tiyatrosunu hatırlamak gerekir.

Seksenli ve doksanlı yıllarda İstanbul’un tiyatro yaşamına katılan belli başlı özel topluluklar arasında, Ali Poyrazoğlu Tiyatrosu, Hadi Çaman’ın Yeditepe Oyuncuları, Zafer Diper’in Bizim Tiyatro, Ferhan Şensoy’un Ortaoyuncular topluluğu, Gencay Gürün’ün Tiyatro İstanbul, Ahmet Levendoğlu’nun Tiyatro Stüdyosu, Zühal Olcay, Haluk Bilginer’in Oyun Atölyesi, Cüneyt Türel, Tilbe Saran, Köksal Engür’ün çekirdek kadrosunu oluşturduğu Aksanat Prodüksiyon Tiyatrosu, Sadri Alışık Sahnesi, Tiyatrokare, Düşün Sahnesi gibi tiyatro sanatına düzeyli oyunlar sergileyen topluluklar bulunmaktadır. Öncü çalışmalar yapan topluluklar arasında ise Bilsak Tiyatro Atölyesini, Stüdyo Oyuncularını, Kumpanya topluluğunu, Tiyatro Oyunevini, Açık Tiyatroyu, Semaver Kumpanya topluluğunu görüyoruz.

Tiyatro beğenisi Devlet Tiyatrosu sahnelerinde sergilenen oyunlarla biçimlenmiş olan Ankara seyircisi altmışlı yıllardan başlayarak kurulan özel tiyatrolarla yeniliklere açılmıştır. Ankara’da açılan ilk özel tiyatro Meydan Sahnesi oldu. Onu Beşinci Tiyatro izledi. 1963 yılında kurulan Ankara Sanat Tiyatrosu (AST) ilerici, toplumcu sanat yapma amacıyla yola çıkmış, 1967’de bir Anadolu turnesinde meydana gelen trafik kazasında kurucusu Asaf Çiğiltepe’nin yaşamını yitirmesinden sonra Ergin Orbey yönetiminde etkinliklerini sürdürmüş, daha sonra nöbeti Rutkay Aziz devralmış, onu Altan Erkekli ve Levent Ülgen yönetimi izlemiştir. 1967’de AST’tan ayrılan Erkan Yücel’in Halk Oyuncuları topluluğunu kurduğunu, onu Devrimci Ankara Sanat Tiyatrosu (DAST)ın izlediğini görürüz. Vasıf Öngören’in Ankara Birliği Sahnesi siyasal baskıyla karşılaşmış, kapanmıştır.

Ankara’nın kısa ömürlü özel tiyatroları arasında, Başkent Tiyatrosu, Maltepe Küçük Komedi Tiyatrosu, Yenişehir Tiyatrosu, Ankara Drama Tiyatrosu, Çağ Tiyatrosu, Petek Oyuncuları, Çağdaş Sahne, Öncü Sahne sayılabilir. Bugün Ankara’da, geleneksel çizgisini korumaya çalışan AST ve baskıyla karşılaşan Ekin Tiyatrosu parasal güçlüklere karşın varlığını sürdüren topluluklardır.

 

 




 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 3863 kez gösterilmiştir.