TİYATRO Prof. Dr. Sevda Şener
Türkiye’de tiyatro sanatının durumuna iyimser gözle baktığımızda bu sanatın
devlet desteği ile ülke çapında yaygınlaşma yolunda olduğunu, yerel yönetimlerin
tiyatroya destek vermeye başladığını, devletin özel tiyatrolara da bir ölçüde
yardım sağladığını, ödenekli tiyatrolarda ve özel tiyatro topluluklarında
yabancı yazarlar yanında yerli yazarların oyunlarının sahnelendiğini, yüksek
öğretim kurumlarında eğitim görmüş sanatçıların tiyatro topluluklarında görev
aldığını, zaman zaman uluslararası düzeyde oyunlar üretildiğini, çocuk
tiyatrosunun, amatör tiyatro çalışmalarının yaygınlaşma yolunda olduğunu,
tiyatro konusunda ciddi yayınlar yapıldığını, ulusal ve uluslararası tiyatro
festivalleri, kongreler, paneller, seminerler düzenlendiğini, gençlerin tiyatro
sanatına ilgi duyduklarını görürüz. Öte yandan, günümüzde toplumda yaşanan sorunlara koşut olarak, tiyatroda
ciddi sorunlarla karşı karşıya olduğumuz da bir gerçektir. Özel tiyatroların
parasal sıkıntı içine girmiş olması, kimilerinin kapanması, ya da kapanma
tehlikesi yaşaması, hızlı yaygınlaşma, kadro şişkinliği, devlete bağımlılık
dolayısıyla Devlet Tiyatrolarının işleyişinde, üretimi etkileyen sorunlar
yaşanması, oyun yazarlığımızda durgunluk görülmesi, kültür yaşamımızdaki genel
değer yitiminin tiyatroyu da etkisi altına almış olması, yazılı ve görsel
medyanın tiyatro sorunlarına ve eleştirilere yeterince yer vermemesi bu
sorunların başında gelir. Bu gerçeklerin ışığında Cumhuriyet döneminde Türk
tiyatrosunun nasıl bir gelişim çizgisi izlediğine baktığımızda şunları görürüz:
|