SONUÇ OLARAK
Türk tiyatrosunun durumuna kuşbakışı baktığımızda şunları görüyoruz: Bugün
Devlet Tiyatrolarının öncülüğünde tiyatroyu yurt çapında yaygınlaştırma yönünde
belirgin bir atılım vardır. Okullarda tiyatro çalışmaları yapılmakta, eğitimde
yaratıcı drama yönteminin kabul görmeye başladığı görülmektedir. Devletin özel
tiyatro topluluklarına da bir ölçüde yardım sağlaması, yerel yönetimlerin, kimi
özel kuruluşların tiyatroya destek vermesi olumlu gelişmelerdir. Buna karşın,
Türk tiyatrosunu çağdaş tiyatro platformunda temsil edebilen çok az örneğimiz
var. Bu yetersizliğin başlıca nedeni, sahte değerlerin medya aracılığı ile
gençlere dayatıldığı şu ortamda yaşamın anlamı konusunda bizi aydınlatan,
sahnelerimizde insanımızın dramını yansıtan, değerlerimizi çağdaş insanlık
değerleri mihenginde sorgulayan, gerçeklere değişik açılardan bakabilen, özgür
ve özgün, yaratıcı ve dinamik bir Türk tiyatrosundan söz edecek birikime henüz
ulaşılamamış olmasıdır. Dünyada sahne sanatlarına egemen olan
modern ya da
modern sonrası eğilimlerin bilincinde olan yürekli yönetmenlerimizin sahnelemede
denedikleri yeniliklerin çarpıcılık sınırını nadiren aştığını, ele alınan eserin
özündeki cevheri parlatacak yetkinliğe ender olarak eriştiğini görüyoruz.
Genellikle tartışma konumuz, popüler tiyatro etkinliklerinde düzeysizlik, ciddi
üretimde yetersizlik, deneysel çalışmalarda yüzeysellik oluyor. Tiyatromuza
çağdaş bir kimlik kazandırma arayışı içinde olanların, yaratıcı gizilgücünü
yitirmiş ulusal ve geleneksel kaynaklardan mucize yaratacak formüller üretme
çabası da çoktan iflas etmiş durumdadır.
Öte yandan, yavan ve yalan bir düş dünyasında avutulmaya alıştırılmış olan
seyircimiz tiyatroda hoşça vakit geçirmekten, müzik ve dansla renklendirilmiş
sahte gerçekler dünyasında birkaç saat avunmaktan fazlasını talep etmemeye
başladı. Tiyatromuzun kendini kanıtlamada zorluk çekmesinin, seyircinin de
fazlasına istekli olmamasının nedenlerinin başında oyun üretiminin çok masraflı,
seyircinin as’al derdinin ekonomik odaklı olmasıdır kuşkusuz. Yazarlarımızın
yaratıcı çabalarını oyun yazarlığına yöneltmeleri, ödenekli tiyatrolarımızın
kendilerini yenileme yolunu açacak yasaların çıkmasında ısrarlı olmaları, özel
tiyatro topluluklarımızı rahatlatacak tedbirlerin alınması, yayın organlarımızın
tiyatro ile ilgili yazılara daha fazla yer vermeleri, en önemlisi, seyircimizin
iyi ve doğru tiyatroya olan talebinin artması tiyatromuzun bu darboğazdan
çıkmasını sağlayacaktır.
|