BALENİN ATEŞİ
Balenin gelişmesi, Ankara ve İstanbul’dan sonra yurdun değişik bölgelerine
yayılması, yeni toplulukların oluşturulmasıyla gerçekleşti. 2002 yılına
gelindiğinde giderek genişleyen bir Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü var.
Kuruluş aşamaları süren dört müdürlük Samsun, Sivas, Van ve Gaziantep’le
birlikte Türkiye’nin her bölgesinde artık bir bale bulunacak. Balemizin büyük
mekanlara taşındığı bir alan ise Uluslararası Aspendos Opera ve Bale
Festivali... 2002’de 9. yılına ulaşan festival, Antalya’da Aspendos Antik
Tiyatrosu’nda 10.000’i aşkın yerli ve yabancı izleyiciye sunduğu temsillerle
Türk balesinin bugün ulaştığı noktayı göstermektedir. Bunun yanında değişik
ülkelere düzenlenen turnelerle balemiz önemli platformlarda ülkemizi başarı ile
temsil ediyor.
Devlet balesi, klâsik balenin yanında modern dansın da gelişmesine ortam
hazırlamıştır. Klâsik eğitim almış dans yaratıcılarımız modern alanda da
çalışıyor. Üniversitelere bağlı devlet konservatuvarlarında ve bazı
üniversitelerde klâsik ve modern eğitime devam ediliyor. Özel topluluklar devlet
balesi bünyesinde bulunan dansçılar ile desteklenmekte; üniversitelerin dans
topluluklarında ve devlet konservatuvarlarında eğitmen olarak görev alan
sanatçılar, birikim ve deneyimlerini yeni kuşaklara aktarmaktadırlar. 1960’ların
ortasından itibaren Türkiye’deki konservatuvarlardan yetişen çok sayıda
dansçımız, yurt dışında çok önemli topluluklarda başdansçı olarak çalışmıştır.
Geçmişteki başarılı isimlerin yanında genç kuşak dansçılarımız da halen dünyanın
en önemli topluluklarında başdansçı olarak görev almaktadırlar. Dansçılarımız
son yıllarda katıldıkları uluslararası yarışmalardan derecelerle dönüyorlar.
Dansçılarımızın bireysel başarılarının yanında dekoratör, kostüm tasarımcısı ve
koreograflarımız da yurt dışında eserlerini sergilemekte ve ödüller
kazanmaktadır. Bugün, klâsik ve modern eğitim veren kurumlara ve yerleşik topluluklara ancak
dünyanın belli başlı ülkeleri sahiptir. Cumhuriyet’in ilkeleri doğrultusunda yol
alan Türkiye, kısa bir sürede bu noktaya ulaşan ender ülkelerden biridir.
Cumhuriyet’i kuranlar uygar bir tavırla ve büyük bir uzak görüşlülükle balemizi
dünyanın en ehil ellerine teslim etmiştir. Devlet balemizin kurucusu Dame
Ninette de Valois, onu seven herkesin hitabıyla “Madam”, ülkemizdeki bale kurma
girişimini “Binbir Gece Masalları”na benzetmişti. O günlerin üzerinden çok zaman
geçti... Valois’nın “Çocuklarım” dediği ilk öğrenciler bugün Türk balesini iyi
bir noktaya getirdiler... Cumhuriyet’le birlikte kültür hayatımıza kazanılan
bale, ülkemizin çağdaş yüzünü dünyaya başarıyla sergilemeye devam ediyor.
1980'lerin ikinci yarısı modern dans adına İstanbul'da ve Ankara'da farklı toplulukların doğuşuna tanık oldu: 1985'te Geyvan McMillen Modern Dans Tiyatrosu, 1986'da İstanbul'da "Yeşil Üzümler Hareket Tiyatrosu" 1989'da kurulan Bale Modern Ankara, 1990'da Turkuaz Modern Dance Company
|