Balenin ateşi

BALENİN ATEŞİ

Balenin gelişmesi, Ankara ve İstanbul’dan sonra yurdun değişik bölgelerine yayılması, yeni toplulukların oluşturulmasıyla gerçekleşti. 2002 yılına gelindiğinde giderek genişleyen bir Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğü var. Kuruluş aşamaları süren dört müdürlük Samsun, Sivas, Van ve Gaziantep’le birlikte Türkiye’nin her bölgesinde artık bir bale bulunacak. Balemizin büyük mekanlara taşındığı bir alan ise Uluslararası Aspendos Opera ve Bale Festivali... 2002’de 9. yılına ulaşan festival, Antalya’da Aspendos Antik Tiyatrosu’nda 10.000’i aşkın yerli ve yabancı izleyiciye sunduğu temsillerle Türk balesinin bugün ulaştığı noktayı göstermektedir. Bunun yanında değişik ülkelere düzenlenen turnelerle balemiz önemli platformlarda ülkemizi başarı ile temsil ediyor.

Devlet balesi, klâsik balenin yanında modern dansın da gelişmesine ortam hazırlamıştır. Klâsik eğitim almış dans yaratıcılarımız modern alanda da çalışıyor. Üniversitelere bağlı devlet konservatuvarlarında ve bazı üniversitelerde klâsik ve modern eğitime devam ediliyor. Özel topluluklar devlet balesi bünyesinde bulunan dansçılar ile desteklenmekte; üniversitelerin dans topluluklarında ve devlet konservatuvarlarında eğitmen olarak görev alan sanatçılar, birikim ve deneyimlerini yeni kuşaklara aktarmaktadırlar. 1960’ların ortasından itibaren Türkiye’deki konservatuvarlardan yetişen çok sayıda dansçımız, yurt dışında çok önemli topluluklarda başdansçı olarak çalışmıştır. Geçmişteki başarılı isimlerin yanında genç kuşak dansçılarımız da halen dünyanın en önemli topluluklarında başdansçı olarak görev almaktadırlar. Dansçılarımız son yıllarda katıldıkları uluslararası yarışmalardan derecelerle dönüyorlar. Dansçılarımızın bireysel başarılarının yanında dekoratör, kostüm tasarımcısı ve koreograflarımız da yurt dışında eserlerini sergilemekte ve ödüller kazanmaktadır.

Bugün, klâsik ve modern eğitim veren kurumlara ve yerleşik topluluklara ancak dünyanın belli başlı ülkeleri sahiptir. Cumhuriyet’in ilkeleri doğrultusunda yol alan Türkiye, kısa bir sürede bu noktaya ulaşan ender ülkelerden biridir. Cumhuriyet’i kuranlar uygar bir tavırla ve büyük bir uzak görüşlülükle balemizi dünyanın en ehil ellerine teslim etmiştir. Devlet balemizin kurucusu Dame Ninette de Valois, onu seven herkesin hitabıyla “Madam”, ülkemizdeki bale kurma girişimini “Binbir Gece Masalları”na benzetmişti. O günlerin üzerinden çok zaman geçti... Valois’nın “Çocuklarım” dediği ilk öğrenciler bugün Türk balesini iyi bir noktaya getirdiler... Cumhuriyet’le birlikte kültür hayatımıza kazanılan bale, ülkemizin çağdaş yüzünü dünyaya başarıyla sergilemeye devam ediyor.

1980'lerin ikinci yarısı modern dans adına İstanbul'da ve Ankara'da farklı toplulukların doğuşuna tanık oldu: 1985'te Geyvan McMillen Modern Dans Tiyatrosu, 1986'da İstanbul'da "Yeşil Üzümler Hareket Tiyatrosu" 1989'da kurulan Bale Modern Ankara, 1990'da Turkuaz Modern Dance Company

 




 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1637 kez gösterilmiştir.