YENİLER GRUBU GSA’da, Levy ile başlayan yeni eğitim süreci, 1940 yılından sonra, resim
sanatında, yeni bir dönemin başlamasında etkili olmuş, o yıl açılan Yüksek Resim
Bölümü’ne Nuri İyem (d.1915), Ferruh Başağa (d.1915), Turgut Atalay (d.1918),
Selim Turan (1916-1994), Agop Arad (1914-1990), Avni Arbaş (1919), Mümtaz Yener
(1918), Fethi Karakaş (1918-1979), Haşmet Akal (1918-1961) devam etmişlerdir. Bu
atölyede çalışan öğrenciler, resim sanatının batı etkisinden kurtulması ve
toplum sorunlarına eğilmesi için, toplumsal-gerçekçi anlayış çevresinde,
”Yeniler Grubu”nu oluşturdular (1941). Grup
üyelerinden Abidin Dino, Türk
resminin sağlam bir temele dayanmasının ancak, halk sınıfını ve halk gerçeğini
doğrudan anlamakla olabileceğini vurguluyordu. Bu düşüncelerinden hareketle
“Irgatlar” (1941-1943) adlı dizi resimlerini gerçekleştirmişti. 1951’de Paris’e
yerleşen sanatçı, 1954-1962 yılları arasında “Mayıs Salonu Sergileri”ne
katıldığı gibi, Paris’teki ilk kişisel sergisini de 1955’te açmıştır. Grubun
kurucu üyelerinden İyem, Yener, Arbaş ve Karakaş başlangıçtaki eğilimlerini
sürdürmeye devam etmişlerdir. İyem, Güneydoğu Anadolu kadınının,
toplumsal-psikolojik yaşamını, kadının toplum içindeki yerini irdeleyerek, çoğu
kadın portresi olan resimlerinde, simgesel ve gerçekçi anlatımların
birlikteliğine yer vermiştir. Yener, çok figürlü kompozisyonlarında, her figürü
düşünsel yönden, konunun içeriğine katkıda bulunacak biçimde, duygu ve düşünce
yüklü olarak ifade etmeye çalışmıştır.
|