AÇIK ALAN HEYKEL ETKİNLİKLERİ Özellikle 1970’li yıllardan itibaren heykel sanatımızın anıt heykeltıraşlığı
dışında kent mekânlarında özgür yaratılar olarak yer alması konusunda birtakım
girişimlerde bulunulduğu gözlenmektedir. Bunlardan ilki, Cumhuriyet’in 50.
yılında, İstanbul’un değişik mekânlarına konulmak üzere 20 adet heykel yaptırma
girişimidir. Bu etkinlikle konu ve yorumda özgürce davranma olanağı bulan
sanatçıların yaptığı heykeller kentin değişik mekânlarına yerleştirilmiştir.
Ancak bunlardan bazıları tahrip edilmiş, Gürdal Duyar’ın yaptığı Güzel İstanbul
adlı heykel ise, dönemin iktidarınca müstehcen bulunarak konulduğu mekândan
kaldırtılmıştır. Bir diğer etkinlik de 1980 yılında Ankara’da gerçekleşir.
Dönemin Belediye Başkanı Ali Dinçer, kentte oluşturulan yaya bölgelerine heykel
koymak üzere girişimde bulunur. Ankara, Gazi Yüksek Öğretmen Okulu Heykel
hocalarından Burhan Alkar, Remzi Savaş ve Metin Yurdanur üçer adet heykel
yaparlar. Burhan Alkar’ın soyut anlayışta yaptığı heykeli konulduğu Sakarya yaya
bölgesinden kaldırılır. Yine aynı bölgeye konulan figüratif kompozisyonu yerinde
durmaktadır. Remzi Savaş Abdi İpekçi parkındaki havuza bronz fıskiye
kompozisyonuyla, Sakarya yaya bölgesine konulmak üzere iki adet soyutlanmış
bronz kompozisyon gerçekleştirir. Ancak buiki heykel yerlerine konulamadan 12 Eylül 1980 yönetimi tarafından
malzemelerinden yararlanmak amacıyla eritilir. Metin Yurdanur’un Ankara Garı
önündeki Hitit Aslanı, Nasrettin Hoca karışımlı heykeli ve Sıhhıye Abdi İpekçi
parkındaki El heykeli de bu dönemde yapılmış çalışmalar olarak dikkati çeker.
Yine benzer bir girişimin 1990’lı yılların başında, İstanbul Büyükşehir
Belediyesi tarafından “Açık Alanlara Üç Boyutlu Çağdaş Sanat Yapıtları
Yerleştirme Etkinliği” kapsamında gerçekleştirildiği görülmektedir. Bu etkinliğe
katılan Meriç Hızal, Rahmi Aksungur, Vedat Somay, Ertug Atlı, Ayşe Erkmen gibi
sanatçılar özgün yorumlarıyla İstanbul’un açık alanlarına heykeller
yerleştirirler.
|