CUMHURİYET DÖNEMİ Türk müzik kültürü, cumhuriyetimizin kuruluşundan başlayarak yeni bir süreç
içine girmiştir. Söz konusu sürecin özünde ulusallık, yönteminde çağdaşlık,
niteliğinde evrensellik vardır. Bu ilkelere göre öngörülen dönüşüme “Türk müzik
inkılâbı” adı verilmiştir. Atatürk’e göre “Türkiye Cumhuriyeti’nin temeli kültürdür”. Kültür, oluştuğu
yerin özelliklerine bağlıdır. Bu yer, ulusun özyapısıdır. Kültürün sacayakları
olan bilim ve teknik, “yaşamda en gerçek yol gösterici”, sanat ise “ulusun
başlıca yaşam damarlarından biridir”. Sanatsız kalan bir ulusun yaşam
damarlarından biri kopmuş demektir. Türk ulusunun tarihsel bir niteliği güzel
sanatları sevmek ve onda yükselmektir. Sanat dalları içinde en çabuk ve en önde
götürülmesi gereken müziktir. Çünkü bir ulusun yeni değişikliğinde ölçü,
müzikteki değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir. Osmanlı müziği, Türkiye
Cumhuriyeti’ndeki büyük devrimleri anlatabilecek güçte değildir. Bize yeni bir
müzik gereklidir. Bize gerekli olan yeni müzik, özünü ulusal müziğimizin gerçek
temelini oluşturan halk müziğimizden alan armonik bir müzik olacaktır. Bunun
için ulusal ince duyguları, düşünceleri anlatan yüksek deyişleri, söyleyişleri
toplamak, onları bir an önce son müzik kurallarına göre işlemek gerekir. Türk
ulusal müziği ancak bu yolla yükselebilir, uluslararası müzikte yerini alabilir.
Bu görüşler doğrultusunda, Atatürk’ün doğrudan yönlendiriciliğinde
cumhuriyetimizin ilk on beş yılı (1923 - 1938) süresince gerçekleştirilmiş olan
atılımlar, “Türk müzik inkılâbı”nın açık mesajları niteliğindedir: Makam-ı Hilâfet Mızıkasının İstanbul’dan başkent Ankara’ya getirilerek
“Riyaset-i Cumhur Musiki Heyeti”adı altında yeni bir yapıya dönüştürülmesi
(1924). Ankara’da Musiki Muallim Mektebinin kurulup açılması (1924). Tevhid-i
Tedrisat Kanununun (Öğretimi Birleştirme Yasasının) yürürlüğe girmesiyle genel
müzik eğitiminin lâik bir temele oturtulması (1924). Tekke ve zaviyelerin
kapatılmasıyla “tekke müziği”nin varlık nedeni ve ortamının kaldırılması (1924).
Müzik öğrenimi için Avrupa’ya yetenekli gençlerin gönderilmeye başlanması
(1925). Halk müziği ezgilerimizin derlenmeye başlaması (1925) ve notaya alınan
ezgilerin yayımına geçilmesi (1926). Batı müziği bölümü eklenmiş olan İstanbul’daki Dârülelhanın konservatuvara
dönüştürülmesi (1926). İstanbul Belediye Konservatuarında geleneksel Türk Sanat Müziği eserlerinin
saptanmasıyla görevli “Tesbit ve Tasnif Heyeti” nin kurulması (1926) ve bu
eserleri seslendirmek için Konservatuvarda “İcra Heyeti“ nin oluşturulması
(1927). Avrupa’daki müzik öğrenimini tamamlayarak yurda dönen gençlerin Musiki
Muallim Mektebinde görevlendirilmesi (1927-1930).
Çok sesli müziğe temel olmak üzere müzik teorisi kitaplarının yayımlanmaya
başlaması (1928) Balkan Oyunları Müzik Festivali’nin düzenlenmesi (1931). Halkevlerinin kurulması ve halkla bütünleşmek üzere etkinliklerinin başlaması
(1932). Atatürk’ün ünlü “10. Yıl Söylevi”de Türk müzik kültüründe “çağdaşlaşma”
amacını belirtmesi (1933) ve TBMM’nin açılış söylevinde “evrenselleşme”yi açıkça
dile getirip kültürel hedef olarak göstermesi (1934). İlk Türk operası kabul edilen “Öz Soy”un Adnan Saygun tarafından bestelenip
sahnelenmesi (1934) “Millî Musiki ve Temsil Akademisi Kanunu”nun çıkarılması (1934). Müzik alanını da kapsayan Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğünün kurulması (1935).
Başta Paul Hindemith olmak üzere, Avrupa’dan ünlü müzik uzmanlarının davet
edilerek görevlendirilmesi (1934-1935-1936).
Ankara Devlet Konservatuarının kurulması ve öğretime başlaması (1936). Musiki
Muallim Mektebinin Gazi Terbiye Enstitüsüne aktarılarak bağlanması (1937- 1938).
Türkiye’de bilimsel yöntemle uygulanan en büyük ve en geniş kapsamlı halk
ezgileri derleme çalışmalarının başlaması (1937.
Türkiye’nin ilk büyük halk müziği arşivi olarak Ankara Devlet
Konservatuarında “Türk Halk Ezgileri Arşivi”nin kurulması (1937).
Ankara’da “Askerî Mızıka Okulu”nun kurularak öğretime başlaması (1938). Yaşama geçirilen bu atılımlar ile geleceğe dönük mesajlar şöyle
özetlenebilir: Çağdaş bir toplum ve devlet yaratmanın gerektirdiği yasal
düzenlemeler doğrultusunda kültür ve sanata önem verilmiştir. Kurumlaşma,
öncelikle müzik eğitimi ve seslendirme birimlerinden başlamıştır. Geleneksel
müzik kültürümüz, halk müziği ekseninden hareketle geliştirilmek istenmiş, halk
ezgilerinin derlenmesine, notaya alınıp yayımlanmasına ve arşivlerde sistemli
bir biçimde korunmasına özen gösterilmiştir. Çok sesli müzik tekniklerini bir an
önce uygulamalı olarak yaygınlaştırmak için, hem Avrupa’ya öğrenci gönderilmiş,
hem de Avrupalı uzmanlar yurdumuza davet edilerek çağdaşlaşmaya ve
evrenselleşmeye yönelim öne çıkarılmıştır.
|