HİSAR ŞAİRLERİ Gerçekten de 1940 sonrasında Garip şiirine ilk tepki, 1950’de çıkmaya
başlayan Hisar dergisi etrafında toplanan bir grup şair tarafından ortaya
konmuştur. Hisar, Mehmet Çınarlı (1925-1999) ve İlhan Geçer’in (d. 1917),
1950-1957 ve 1964-1980 arasında olmak üzere yaklaşık yirmi dört yıl çıkardığı
önemli dergilerden birisidir. Bu iki isimden başka, dergide en çok şiirleri
yayımlananlar arasında Munis Faik Ozansoy, Yahya Benekay, Gültekin Samanoğlu,
Mustafa Necati Karaer ve Nevzat Yalçın vardır. İkinci devrede bu isimlere Nüzhet
Erman, Talat Sait Halman, Bekir Sıtkı Erdoğan ve Yavuz Bülent Bakiler gibi
şairler de katılmıştır.
İlk sayıdan itibaren belli bir çizgiyi tutturmayı ve sonuna kadar götürmeyi
hedefleyen Hisar şairleri, gerek yazılarında gerekse diğer edebiyat dergileriyle
yaptıkları tartışmalarda birkaç nokta üzerinde ısrarla dururlar. Bunları şöyle
sıralamak mümkündür: Başka milletlerin, özellikle Fransızların edebiyat ve
sanatını taklit etmekle millî bir sanat yaratılamaz. Yeni bir şiir meydana
getirmek için mutlaka eskinin reddedilmesi gerekmez. Yenilik eskinin içinden
doğmalıdır. Sanat ideolojinin baskısı altında olmamalı, belli bir dünya
görüşünün propogandasını yapmamalıdır. Şiirde öztürkçeci veya tasfiyeci bir
anlayışı sürdürmek onu okunmaz ve anlaşılmaz bir hale getirdiği için bu yolu da
terk etmek gerekir.
Hisar şairlerinin uyandırmaya çalıştıkları şiir hareketini, II. Meşrutiyet’le
başlayan Millî Edebiyat Hareketinin ve bir açıdan da Cumhuriyet’in ilk döneminde
yaygın olarak gözüken “Memleketçi Şiir”in bir devamı gibi görebiliriz.
Edebiyatımızın geçmişten gelen kültürel ve edebî geleneklerine bağlı olan bu
hareket, geleneği reddeden Garip hareketine ve yine geleneği reddetmekle
kalmayıp siyasî ve ideolojik bir şiire yönelen Nâzım Hikmet ve takipçilerinin
şiirine karşı şiddetli bir tepkiyi ifade eder.
Bu hareketin önde gelen şairlerinden Mehmet Çınarlı, heceyi de kullanmakla
birlikte esasen aruzla yazan bir şairdir. Diğer şairler de hece veznine,
kafiyeye ve geleneksel nâzım şekillerine önem verirler, ancak serbest bir tarzda
şiirler yazan Hisar şairleri de vardır. Grubun dikkate değer şairlerinden
Mustafa Necati Karaer’in şiiri, sese verdiği önem ve zengin çağrışımlarıyla öne
çıkar.
|