Suud Kemal YETKİN

Uygarlığın Doğduğu Şehir: Şanlıurfa

İlkçağdan Günümüze Urfa'da Sanat ve Edebiyat

Cumhuriyet Dönemi (1923-2000)

Suud Kemal YETKİN (Sanat Tarihçisi-Yazar)

1903 yılında Urfa’da doğmuştur. Meşhur Şeyh Safvet Efendi’nin oğludur. İlk tahsilini İstanbul Numûne-i Tatbikat Mektebi’nde, orta öğrenimini Galatasaray Lisesi’nde yapmıştır. İstanbul Edebiyat Fakültesine 1 yıl devam etmiş daha sonra 1925 yılında Fransa’da Sorbonne Üniversitesi’nde Felsefe öğrenimi görmüştür. Dönüşünde çeşitli liselerde ve öğretmen okullarında çalışmıştır.

1933 yılında İstanbul Edebiyat Fakültesi Estetik ve Sanat Tarihi Doçentliğine atanmış, 1934’de Ankara Üniversitesi Dil-Tarih ve Coğrafya Fakültesi’ne geçmiştir. 1939 yılında Milli Eğitim Bakanlığı Güzel Sanatlar Genel Müdürlüğü’ne atanmış olup aynı yıl Urfa Milletvekili seçilmiştir. 1950 yılında üniversiteye dönünce 1959-63 yılları arasında İlahiyat Fakültesi İslâm Sanatları Öğretim Üyeliği ve Ankara Üniversitesi Rektörlüğü yapmıştır. Ayrıca Eğitim Fakültesi ve Hacettepe Üniversitesi’nde de çalışmıştır.

1921 yılında edebiyata “Suud Saffet” adıyla yayınladığı şiirleriyle girmiştir. İlk düz yazısı Servet-i Fünun dergisinde 1923 yılında yayınlanmıştır. Aynı yıl Şi’ri Leyal adlı kitabı yayınlanmıştır. Daha sonra Sanat Felsefesi ve Resim alanlarındaki inceleme ve araştırmalarıyla tanınmıştır. Edebiyatla ilişkisini eleştiri ve denemeleriyle sürdüren Suud Kemal Yetkin, 1980 yılında vefat etmiştir. Mezarı İstanbul’dadır.

Şair-Yazar Şükran Kurdakul, onun sanatı hakkında şunları söyler:

“Suud Kemal’in Ağaç ve Kültür Haftası’nda çıkan yazılarıyla eleştirmen ya da deneme yazarı kimliği kazandığını söylemek güçtür. O da, bu dergilerin düşün yapısını belirleyen Ord. Prof. Şekip Tunç, Aldülhak Şinasi Hisar, Peyami Safa, Necip Fazıl gibi sanat sorunlarına da idealist felsefeye bağlı görüşlerle yaklaşırken ruh, edebiyat, fanilik, mûcize, eşya, gölge, mistik, bedii zevk, haz gibi sözcükleri kullanmayı sever. Tadını çıkarmaya çalışır gibidir bu sözcüklerin. “Mev’ut Ebediyet” (Ağaç, 11 Nisan 1936) adlı yazısında “Eğer mutlak ve ebedi bir varlığa inanırsak her şey kurtulmuş demektir. O zaman fani hayatımız ve eserimiz bir mana alacak, şüphenin yükü altında bükülen belimiz doğrulacaktır” diyerek “zamandan ve mekândan uzak bir ebediyet” isteğini doğru bulurken, idealist Fransız düşünürlerinin yankısıymış izlenimini bırakır.”

Eserleri:

Şi’r-i Leyâl (1923), Estetik (1931), Metafizik (1932), Büyük Muzdaripler (1932), Filozofi ve Sanat (1935), Ahmet Haşim ve Sembolizm (1938), Edebi Meslekler (1941), Estetik Dersler (1942), Sanat Meslekleri (1945), Edebiyat Üzerine (1952), Leonardo da Vinci’nin Sanatı (1955), Edebiyatta Akımlar (1967), Baudelaire ve Kötülük Çiçekleri (1967), Estetik Doktrinler (1972), İslâm Ülkelerinde Sanat (1974), Barok Sanatı (1976), Estetik ve Ana Sorunlar (1979).





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1926 kez gösterilmiştir.