Özel Tiyatro Toplulukları

ÖZEL TİYATRO TOPLULUKLARI

Yirminci yüzyılın ilk yarısında özel tiyatro topluluklarının Tanzimat’tan bu yana başlatıp geliştirdiği tiyatro yaşamı canlılığını korumaktadır. Meşrutiyet döneminden kalma toplulukların sık sık dağılıp yeni adlar altında toplandığı, İstanbul’un mevcut tiyatro binalarının birinden öbürüne geçerek ya da sinema salonlarından dönüştürülen sahnelerde temsiller verdiği, Anadolu kentlerinde turneye çıkarak varlıklarını sürdürmeye çalıştığı görülür. Savaş döneminin ve sonrasının ekonomik sorunlarından kaynaklanan dağınıklık ve savrukluk otuzlu yıllarda aşılmaya başlamıştır. Benliyan Operet Kumpanyası, İstanbul Operet Heyeti, Hale Opereti, Muhlis Sabahattin, Cemal Sahir Yeni Operet Heyeti, İstanbul Şehir Opereti gibi topluluklarda hafif oyunlar, müzikli komediler, operetler sergilenir. Kırklı yıllarda İstanbul’da, Avni Dilligil’in girişimiyle kurulmuş olan Ses Opereti, bu gruptan ayrılan birkaç sanatçının kurduğu İstanbul Opereti, Şen Ses Opereti, Sadi Tek, Muammer Karaca’nın işbirliğiyle kurulmuş olan Yeni Halk Opereti, Tevfik Bilge Tiyatrosu, Atila Revü Topluluğu, İstanbul Vodvil Tiyatrosu, Seniye Tepsi Tiyatrosu, Toto ve Sıtkı Akçatepe Tiyatrosu, Vahi Öz Opereti, Çığır Sahne, Saat 6 Tiyatrosu gibi, müzikli komedi ve vodvil türünde oyunlar sergileyen özel toplulukların çoğunlukta olduğu görülür. Ellili yılların önemli tiyatro olaylarının biri, perdesini 1955’de Etnan Bey Duymasın adlı politik güldürüyle açmış olan Karaca Tiyatro olmuştur. Muammer Karaca’nın kurduğu ve yönettiği bu tiyatro 4000 kez seyirci önüne çıkan Cibali Karakolu adlı oyunla izlenme rekoru kırmıştır.





 
Bu site Kültür ve Turizm Bakanlığı Bilgi Sistemleri Dairesi Başkanlığı tarafından hazırlanmıştır.
Bu sayfa 1523 kez gösterilmiştir.