GRAFİK Doç. Dr. İncilay Yurdakul
Hacettepe Üniversitesi Küreselleşen yirmi birinci yüzyıl yaşamında; yirmi dört saat boyunca çevremiz binlerce mesaj ve bir o kadar
da imgeyle sarılmış durumda. Duvarlar boyunca afişler, bilboardlar, tanıtım
kampanyaları, pankartlar, promosyon eşyaları, paketlenmiş ürünler, faaliyet
raporları, direct-maillerle dikkati çeken, özendirici, tasarımlanmış ürünler
akıl çelmektedir. Her biri, bizi bir şekilde mutlu etmek, statü kazandırmak,
kendimizi bir başka türlü hissetmemizi sağlamak için yarış içindeler. Bize
farklı bir yaşam vaadeden, haz almamızı, doyuma ulaşmamızı, rahat etmemizi
sağlayan, yaşamımızı kolaylaştıran bu nesneler, objeler, işaretler, yarattıkları
atmosferle bize de bir imaj ve kimlik kazandırmakta, yeni yaşantı biçimleri
önermekteler. Düş gücümüzün sınırlarını da zorlayarak bize en heyecanlı,
maceracı, dinlendirici, gezileri öneren, en şık, en güzel, en ekonomik, en
sağlıklı ve en güvenli paketlemeyi gerçekleştiren, o kokuyu, ya da şu güzellik
ürününü kullanırsak kendimizi tanrıçalar, kraliçeler gibi duyumsayacağımızı
iddia eden, farklı renk, biçim ve kullanım kolaylığındaki her şey, önümüze
sunulmaktadır. Bugün basılı medya, bilişim ortamı, kitle iletişim araçları ve
yüz yüze iletişimin de gündemde olduğu bu alanlarda görsel imgeler çok daha
fazla yer almaktadır. Görsel imgeler rekabetçi bir ortamda başarılı konseptler
ve doğru stratejilerle etkili olmaktadır. Böylesine etkili görsel imgeleri
destekleyen mesajın hedef kitleyi gözünden yakalamasını sağlayan sloganları,
tipografik tasarımları ve metinleri yaratanlar, kuşkusuz iletişim tasarımcıları,
medya plânlamacıları, art direktörler ve grafik tasarımcıları dediğimiz yaratıcı
beyinlerdir. Günümüzde grafik tasarımların oluşum sürecinde, yaratıcılık
bilgiyle bütünleşmekte ve teknolojiyle iletişim ortamına aktarılmaktadır. Burada
sanat ve estetik bilgisinin de bu bütünlükte önemli ölçüde yönlendirici,
etkileyici olduğunu unutmamak gerekir. Ülkemizde de bu durum satışa sunulan
ürünler açısından rekabetçi, tasarımcılar açasından yarışmacı bir ortamda
oluşmaktadır. Bu gelişmeler tüm dünyada olduğu gibi sanayileşmeyle hız
kazanmakta, ekonomik gelişmelerle ve üretim ortamıyla yönlenmektedir. Önceleri
geleneksel malzemelerle gerçekleştirilen bu yaratıcı tasarım süreçleri giderek
teknolojik gelişmelerle iç içe oluşmaktadır. Aynı zamanda bireysel uğraşılar
olarak başlayan çalışmalar, ekip çalışmalarına dönüşmüştür. Ekipler ulusal
ortamlardaki çalışmalarını uluslar arası ortamlara da taşımaya başlamışlar,
yabancı kuruluşlarla ortaklıklara uzanmışlardır. Araştırmamızda ulaşılan düzeyi
de düşünerek Türk grafik tasarım tarihinin oluşumuna objektif bir bakışla
yaklaşımlarda bulunulacaktır. Zaman zaman yüzyıllar, zaman zaman kişisel
girişimler ve başarılar, zaman zaman da yaratıcı ekipler ön plâna çıkmaktadır.
Ancak bu günlere kolay ulaşılmamış, cesur, özverili, tutkulu kişi ve grupların
yolu açmasıyla gelinmiştir.
|